En ide som kläckts av Mats Lundberg, anställd på Fortverkets stab i Arvidsjaur, och som generaldirektören Sören Häggroth gillade.
Nu blir förslaget verklighet.
- Det är ett servicecenter som ska etableras, med telefonväxel för hela Fortverket. Här ska också en IT-helpdesk finnas. Personalen ska också arbeta med fakturahantering och med att ta emot och behandla felanmälningar från Fortverkets kunder, säger Leif Gustafsson.
Det handlar om nya arbetstillfällen.
- En del av det som ska göras vid servicecentret i Arvidsjaur köper vi i dag på entreprenad. Fortverket räknar med att spara pengar på det här, någon eller ett par miljoner kronor, säger Leif Gustafsson.
Attraktiv arbetsplats
Det nya servicecentret ska bli en bra arbetsplats, hoppas Leif Gustafsson:- Alla som arbetar där ska arbeta med alla olika sysslor. Ibland tar man emot felanmälningar, ibland arbetar man med fakturahantering, ibland vid IT-helpdesken. Tanken är att skapa en arbetsplats där man får stimulans, vi tror att det ska bli en attraktiv arbetsplats.
Han tror att servicecentret kan vara etablerat och i drift nästa år.
- Beslutet togs i dag. Nu ska vi sätta oss ned och planera för hur etableringen ska gå till. Sedan ska personalen rekryteras och utbildas.
25 anställda
Fortverket, som är försvarets hyresvärd, har i dag tio personer anställda i Arvidsjaur.Sju av dessa på driftsidan lokalt i Arvidsjaur, tre i staben, som förutom Arvidsjaur svarar för försvarsanläggningar ibland annat Vidsel och Storuman. Totalt har Fortverket 25 anställda i området.