Nu saknas bara pengar till tågtestbanan

Projektet med den planerade tågtestbanan går framåt. "Nu har vi gjort klart grundarbetet med projektet, så vi har lämnat ifrån oss allt det underlag som näringslivsdepartement och regering behöver för att processa sin medfinansieringsroll", säger Lars-Åke Tjernström, vd Rail Test Nordic.

Förändring. Om tågtestbanan blir verklighet kan det medföra förändringar för flera orter som ligger längs sträckan, däribland Arvidsjaur. (Arkivbild)

Förändring. Om tågtestbanan blir verklighet kan det medföra förändringar för flera orter som ligger längs sträckan, däribland Arvidsjaur. (Arkivbild)

Foto: Malin Johansson

ARVIDSJAUR2016-09-27 04:30

Rälsen mellan Jörn och Arvidsjaur kan komma att fungera som teststräcka för framtida tåg, men projektet tar tid. Tjernström har tidigare aviserat att planerad drift är satt till 2018, något han fortfarande håller fast vid.

– Vi har det fortfarande som mål, för våra kunder vill att vi ska sätta igång. De har sagt att inledningsvis räcker det med ungefär 1,5 mil, det går att ta stegvis. Så vi hoppas forfarande att vi ska klara av första delen till 2018.

Kundbasen finns redan och intresset är stort, och Tjernström hoppas att de snabbt får besked från regeringen.

– Det vi nu går och väntar på är att få starta arbetet med alla kringintressenter, med bygden. Försvaret, kommunerna, byarna som berörs, fastighetsägare, tre samebyar och det privata näringslivet. Det är dem vi vill sätta igång med, för får vi starta med det nu ligger vi bra till i tidsplanen. Det här tror vi kommer att ta tid och vi vill starta med det imorgon, men vi måste veta först att det här är intressant från regeringens sida.

Hur bråttom är det att få till den ekonomiska biten?

– Kring nyår senast behöver vi veta. Vi har hållit på ganska länge och det är välkänt hos de som ska vara med och besluta. Industrin börjar ju bli less att det tar för lång tid, men har också respekt för att det här är ett så stort projekt. Det är väl det största som sker i Norrland för närvarande. Men det finns en gräns för uthålligheten, och den vill vi inte passera.

Hur går resonemanget kring finansieringen?

– Vi träffade näringslivsministern i våras, och han tyckte projektet lät väldigt intressant, men att vi borde göra en etappindelning. Så att vi inte ska komma med alla pengar i en smäll, för det tar så hårt i kassan.

Hur ser budgeten ut?

Den baseras på att vi behöver 30 miljoner för att sköta samråd och projekteringen när det gäller järnvägsdelen, och det behöver vi ganska snart för att komma igång. Sedan är det 350 miljoner under fyra år som järnvägsdelen kommer att kosta, per år. Till det kommer också privata investeringar i form av verkstäder, hotell och liknande, på ungefär 1,2 miljarder. Det är en investering som ej kommer från staten, utan privat. Staten bör finansiera för järnvägsbiten på 30 miljoner, samt sedan 350 miljoner per år under fyra års tid.

Är du orolig att detta kommer rinna ut i sanden?

– Jag är jämt orolig, jag tycker allt tar för lång tid. Men jag vet ju också att jag har inte förmågan att veta hur lång tid ett sådant här projekt tar för att få igenom, men jag är inte orolig för att det inte blir av.

Järnvägen Jörn-Arvidsjaur i siffror

Längd: 7,5 mil.

Startades: 1 december 1928.

Upphörde: 27 maj 1990

Projektstart: 2013

Höghastighetssträcka: 30 km.

Investeringar hittills: Ca 12 miljoner.

Förväntad investeringskostnad: Ca 1,6 miljarder.

Planerad start: 2018

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!