Nextjet har vidtagit åtgärder

Nextjet har vidtagit åtgärder och hoppas framgent att alla bagage kan tas med på flyget, samt att förseningarna minskar.

Åtgärder. "Överlag har vi haft bekymmer men det har vi nog löst nu. Vi har disponerat och optimerat fördelningen mellan passagerare och bagage så framgent tror jag inte vi kommer att se de här bekymren. Vi kommer göra en variant där vi får med allt bagage", säger Nextjets pressansvarige Henning Lindberg. (Arkivbild)

Åtgärder. "Överlag har vi haft bekymmer men det har vi nog löst nu. Vi har disponerat och optimerat fördelningen mellan passagerare och bagage så framgent tror jag inte vi kommer att se de här bekymren. Vi kommer göra en variant där vi får med allt bagage", säger Nextjets pressansvarige Henning Lindberg. (Arkivbild)

Foto: Malin Johansson

ARVIDSJAUR2018-01-12 20:12

I början av veckan berättade Nyheter i Norr om problematik med reguljärflyget Nextjet ute på Arvidsjaurs flygplats. Senaste veckorna har flera flygningar varit drabbade av förseningar, och i måndags så lämnades 51 bagage kvar på Arlanda. Arvidsjaurs flygplats upprörs över problemen, men Nextjet hoppas på snabb bättring.

– Vi hade ju ett stort bagageproblem tidigare i veckan. Där var det ett rent voluminöst problem, vi fick inte med allt bagage. Det var otroligt mycket bagage, jag tror det var uppemot 1 500 kg så vi fick lämna kvar 600 kg, och fick med 900 kg. Det var mer bagage än vad det brukar vara och det fick helt enkelt inte plats. Det var beklagligt att det blev så men vi kan inte förutse det heller när det inte är förbokat bagage och extrabagage, säger Henning Lindberg, pressansvarig hos Nextjet.

Lindberg menar att Nextjet är väl medvetna om problemen, och menar att man redan vidtagit åtgärder.

– Jag är hoppfull, men det är klart det är tråkigt att folk drabbas. Dels omfördelningen, aktivt arbete med underleverantörer för att snabba på vändningarna på Arlanda, sedan har vi också en bättre reservkapacitet gällande flygplan vi kan använda, säger han.

Just gällande förseningarna har det framförallt varit utflygning från Arlanda som varit ett bekymmer.

– Naturligtvis ligger det på oss, men tittar man på orsakerna så beror det på våra underleverantörer till viss del, så vi jobbar väldigt hårt med våra underleverantörer för att förbättra vändningarna på Arlanda. Där tar det lite för lång tid i dag med bränsle och sådant, men vi ska inte skylla ifrån oss för det ligger på vårt ansvar. Det pågår ett arbete och har gjort sedan en tid tillbaka, så om inte det syns ännu så bör man märka av det inom kort, säger Lindberg.

Det var liknande problematik även förra vintern. Har det med årstiden att göra?

– Ja, det kan man säga. Det är klart att vintervädret ställer högre krav när man flyger. Man har alltid en alternativ flygplats, dit man flyger om den tilltänkta plötsligt stänger till följd av dåligt väder exempelvis. Vid svårare väder som det oftare är vintertid så kan de alternativa flygplatserna vara längre bort än vanligt, vilket gör att man måste tanka mycket mer bränsle på vintern för att ha räckvidd till de alternativ som är längre bort. Då ger det att man har mer bränsle vilket kan ge begränsningar i vikt på andra delar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om