Kommunstyrelsen i Arvidsjaur våndades redan i december, med funderingar över bland annat kostnader och konsekvenser och återremitterade då frågan för att skaffa ett bättre beslutsunderlag.
I går var det dags att på nytt behandla frågan.
- Jag tror att ingen i det här rummet tycker att det här är bra, sa Henning Åhman, s, när han sammanfattade åsikterna.
Oundvikligt
Han, liksom övriga i den socialdemokratiska majoriteten, konstaterade dock att beslutet är oundvikligt, när övriga kommuner i länet sagt ja.- Vi kan inte stoppa processen, bara förhala den, sa kommunalrådet Jerry Johansson, s, som också upplyste att den regionala tågtrafiken mellan
Kiruna och Luleå beräknas innebära att landstinget får ge underskottstäckning med mellan 8 och 10 miljoner kronor per år.
Sven-Olov Granlund, c, och Birger Lundberg, fp, vägrade att vika från sin åsikt; den att tågtrafiken är en nationell angelägenhet och därmed ett statligt ansvar.
- Ska staten bara få glömma bort oss i norr? Om vi är missnöjda med tågtrafiken ska vi ju ligga på staten om det. Och om nu alla här inne är tveksamma, varför ska vi då besluta något som vi inte tycker om, bara för att andra kommuner gör det, sa Sven-Olov Granlund.
Arvidsjaurs ja till medlemskap i Transitio sker inte villkorslöst. I beslutet konstaterar kommunstyrelsen bland annat att finansieringslösningen principiellt sett är fel och att det är en angelägenhet som bör ligga på nationell nivå.
Arvidsjaur anser också att länstrafiken i sin stomnätplan också ska ta med Arvidsjaurs flygplats och flygtrafiken till Arlanda, vilket skulle innebära möjlighet till underskottstäckning för flygplatsdriften från regionala medel.
Transitiomedlemskapet får inte heller leda till att landstinget tar resurser från sjukvården för att finansiera tågtrafik, heter det i beslutet från Arvidsjaurs kommun.