Ett rälsbusståg mot Arvidsjaur skulle den 28 mars 1956 möta ett lokalgodståg i Akkavare, men något gick snett. På grund av en kommunikationsmiss fortsatte det mot Arvidsjaur, varifrån godståget redan avgått. Kollisionen var ett faktum. Sexton omkom och tio skadades.
Möten som genomfördes av tågpersonal var vanligt förekommande vid banor med gles trafik, men dagen efter olyckan slopades möjligheten med tågmöten utan övervakning av tågdeklarerare.
Den 28 mars 2016 är det 60 år sedan olyckan inträffade, och just nu är planeringen i full gång för att få ihop en heldag till minne av händelsen.
– Det är glädjande att så många ställer upp ideellt, och företagare är positiva. Det här är ju ingen vinning för oss utan för bygden. Det här landmärket kommer ju stå minst 50 år, förhoppningsvis ännu längre, säger Lennart Öhman, en av arrangörerna.
En stor anledning till arrangemanget är en förhoppning att de som var inblandade i olyckan och deras anhöriga ska få sinnesro.
– När det var 50 år sedan tågolyckan i Ställdalen så ordnades ett evenemang ungefär som vi gör nu. De som varit inblandade i olyckan och även släktingar sa då att de inte riktigt kunnat släppa vad som hänt förrän just det uppmärksammandet. Sedan talade vi med anhöriga och inblandade i Akkavare-olyckan och många sa likadant, att de inte kunnat släppa vad som hänt utan gått och burit på det under alla år. De har inte fått någon hjälp, utan bär fortfarande på det traumat. Förhoppningsvis kommer det här att göra att det blir enklare för dem, säger Öhman.
Olyckan i Ställdalen inträffade samma år som den i Akkavare, men tre månader tidigare. Då var det ett skenande malmtåg som kolliderade med ett motorvagnståg. Malmtåget hade förlorat bromsförmågan.
Arne Stellin, som nu är med och arrangerar kommande uppmärksammande för Akkavare, har också en stark koppling till olyckan i Ställdalen.
– Pappa var lokförare och bodde en kilometer ifrån olyckan i Ställdalen. Där omkom 20 personer och många av dem var ungdomar på väg till skolan. Vad de här olyckorna har gemensamt är att de inträffade i små samhällen med mindre än 4 000 invånare, säger han.
Men han har också ytterligare en tågolycka nära inpå.
– Vid Joddejaur, nära Trollforsen, finns en minnessten för Joddejaur-olyckan 1935. Där dog åtta personer, varav min mormors man var en.
Planeringen för uppmärksammandet av Akkavare-olyckan har pågått sedan augusti.
– Det har varit svårt att planera. Vad man kan ha i minnet är att påsken ligger just före, vilket gör det ännu svårare, säger Arne Stellin.
En som är med och planerar på grund av sitt historieintresse är Susanne Petrén.
– Det är viktigt att minnas historia. Även om det är en hemsk händelse så är det viktigt att bevara på något sätt. Helst hade vi velat ha det på årsdagen, men då skulle det bli mitt i påsken, säger hon.
Resurserna för planeringen av minnesdagen, som ska ske den 2 april, är små.
– Vi har hela tiden sagt att får vi inte ihop något så måste vi ju avstå. Vi har ju små resurser och jobbar ideellt, säger Lennart Öhman.
Arne Stellin menar dock att det inte ska vara några problem.
– Finansieringen är väl klar till 75 procent ungefär. Nu har man en tydligare bild av hur det kommer att se ut. Det kommer att bli bra, säger han.