Michelin lanserar nytt vinterdäck i Arvidsjaur

DÄCKTILLVERKARE. För andra året i rad är Michelin, en av världens största däcktillverkare, i Arvidsjaur för att lansera ett nytt vinterdäck.- Här finns stabila och bra vinterförhållanden, det är enkelt att ta sig hit i och med flygplatsen och det är kort väg mellan flygplats, hotell och banor. En jättebra kombination, säger Lars-Andre Harvik, varumärkesansvarig för Michelin Norden.

Arvidsjaur2006-02-03 00:00
För ett år sedan var det vinterdäcket X-Ice North som visades upp för press och återförsäljare från de nordiska länderna. I år gäller det SUV-däcket Latitude X-Ice North, ett däck för tyngre och högre bilar.<br /><br />- Ett nytt segment bland våra produkter, vi har inte haft något dubbat vinterdäck för SUV-ar ("stadsjeepar") tidigare. Däcket finns i fem dimensioner och börjar säljas nu i maj. Men för att återförsäljare av bilar och däckspecialister, alltså de som ska sälja det här däcket till kunderna i höst, ska känna till produkten och kunna argumentera för den, har vi ordnat den här visningen, säger Lars-Andre Harvik.<br /><br />I dag, fredag, avslutas visningen som pågått i två veckor. Då har sammanlagt 240 inbjudna återförsäljare av bilar och däck, några motorjournalister och Michelinpersonal, sammanlagt över 300 personer, besökt Arvidsjaur och kört SUV-ar som Porsche Cayenne och BMW X5 med de nya Michelindäcken på landsväg och isbanor.<br /><br /><h3>Lång förberedelse</h3>Hotell Edström i Arvidsjaur spelar en viktig roll i Michelins lansering av det nya vinterdäcket. Efter ett halvår av planerig och förberedelser kunde de två visningsveckorna genomföras, enligt kundens önskemål.<br /><br />- Vi startade i september och har jobbat ihop med Michelin vid månadsvisa möten, i Arvidsjaur och i Stockholm, säger Olof Borgman, som äger hotellet.<br /><br />Och för hotellet handlar det om mer än att hålla med rum och mat.<br /><br />- Vi sköter alla bitar utom två, presentationen av däcket och körningen, säger Olof Borgman.<br /><br />Det handlar till exempel om att sköta bokning av både flygbiljetter och charterflyg. Det handlar om att ansvara för att logistik och koordination fungerar, om att ta fram de speciella menyer som Michelin vill ha till måltiderna i samband med visningarna. Det gäller också att tillhandahålla isbanor och att hålla med och serva den fordonspark som används under visningen. Till exempel.<br /><br />Närmare tjugo personer i hotellets organisation är involverade i Michelinvisningen.<br /><br />- Vi har till och med satt upp en däckverkstad, med nya maskiner som klarar de nya, större däcken till de fyrhjulsdrivna bilarna, säger Olof Borgman.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!