Många intressen påverkar vindkraften

Vindkraftsplanen för Arvidsjaurs kommun skapar debatt. Kommunen kritiseras för att vilja prioritera flyget och flygplatsen framför vindkraft.

Flygsäkerhet gör att luftfarten vill ha god marginal till eventuella hinder i form av byggnader och berg. 300 meter är en vanlig marginal till hinder, men det tar bara cirka 30 sekunder för trafikflygplan under inflygning att sjunka så många höjdmeter. (Arkivbild)

Flygsäkerhet gör att luftfarten vill ha god marginal till eventuella hinder i form av byggnader och berg. 300 meter är en vanlig marginal till hinder, men det tar bara cirka 30 sekunder för trafikflygplan under inflygning att sjunka så många höjdmeter. (Arkivbild)

Foto: Göran Westerlund, Nyheter i Norr

ARVIDSJAUR2011-09-29 06:00

I insändare ifrågasätts bland annat varför flygplatsen behöver ett hindersfritt område med en radie av 55 kilometer. Det området är den så kallade MSA-ytan.

- MSA-ytan är för dem som flyger med instrument, alltså de stora flygplanen, förklarar Ralf Lundberg, flygplatschef och vd för Arvidsjaurs flygplats.

Innanför MSA-ytan finns så kallade procedurytor som anger den mest optimala vägen att flyga ut och in till flygplatsen. Längs inflygningsvägarna vill man därför ha så få hinder som möjligt.

Ralf Lundberg säger att de mindre flygplanen, till exempel de som flygskolan använder, flyger under MSA-ytan.

- För dem blir det om inte omöjligt så betydligt svårare att bedriva sin verksamhet om det skulle byggas vindkraftverk.

Försvarar flygets intressen
Han förklarar att man från flygplatsen försökt försvara flygets intressen när vindkraftsplanen tagits fram.

- Det är vår skyldighet som sakägare att bevaka våra intressen och våra flyghöjder för att inte få en sämre tillgänglighet som genererar längre flygtider och större miljöbelastning. Om någon vill tycka något annat får de göra det, men då får det de här konsekvenserna.

Ralf Lundberg säger att man från Arvidsjaurs flygplats sida inte helt motsätter sig vindkraftverk.

- På Akkanålke till exempel, där tv-masten redan finns, skulle det för flygets del fungera med vindkraft.

Många intressen
Kommunalrådet Jerry Johansson (S) säger att det inte enbart är flyget som gjort att förslaget till vindkraftplan ser ut som det gör, med bara ett enda område inom kommunen som klassas som lämpligt för vindbruk.

- Rennäringen är ett riksintresse och har rätt att bedrivas på alla områden i kommunen. Försvaret har också invändningar, bland annat när det gäller inflygningen till K 4:s övningsfält och för RFN-basen i Vidsel. Sedan har vi turistnäringen och en del annat och allt det här tillsammans gör att det inte blir många områden som är lämpliga för vindkraft.

Jerry Johansson påminner dock om att vindkraftsplanen, när den antagits och ingår i översiktsplanen för kommunen, är just en översiktsplan.

- Det kan alltså under tidens gång dyka upp ärenden, att man ändå ansöker om att få bygga vindkraftverk även om det i översiktsplanen står att det är ett olämpligt område.

Vindkraftsplanen behandlas av kommunfullmäktige 31 oktober.

FAKTA MSA-ytan

MSA - Minimum Sector Alititde - ytan som anger lägsta flyghöjd vid inflygning. Inom Arvidsjaurs flygplats MSA-yta finns fyra sektorer med varierande högsta bygghöjd; mellan 640 och 1 065 meter över havet.

MSA-ytans radie är 55 kilometer för samtliga flygplatser.

TMA - Terminal Area - är det terminalområde, luftrum, för stigning och inflygning som finns vid en flygplats i vilket flygtrafiken kontrolleras och leds av flygledare.

Höga hinder nära flygplatser innebär sämre möjligheter till gröna inflygningar, det vill säga inflygningar som sker kortast möjliga väg och med motorerna på tomgång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om