Mamman upplever att sonens behov inte tillgodoses

När hennes son började skolan i Arvidsjaur gick det till en början bra. Men under senaste tiden upplever mamman att hennes son bestraffas med att inte få gå ut på rasterna. "Det bidrar till utanförskap", säger hon.

Enligt mamman fick hennes son sitta inne och spela spel i stället för att gå ut på rasterna. (Arkivbild)

Enligt mamman fick hennes son sitta inne och spela spel i stället för att gå ut på rasterna. (Arkivbild)

Foto: Axel Hilleskog

Arvidsjaur2023-02-14 21:00

Mamman berättar att pojken i vissa situationer kan bli utåtagerande och till exempel kasta en sko mot någon, puttas eller bitas. Ibland kan det han även vara verbalt hotfull.

– Han är väldigt fartig, livlig och handlar mycket i affekt. Han kan gå på andra barn och för att förhindra det så tar de ut honom ur klassrummet, berättar mamman.

En handlingsplan har upprättats av skolan med åtgärder som ska förhindra att situationer som ovan ska kunna hända. Åtgärderna innebär bland annat att pojken ska få ta rast utomhus efter att de andra eleverna varit ute och det tillsammans med en vuxen.

– Det får han inte, det har han aldrig fått. Han får ofta sitta inne med en pedagog och spela spel, eller titta på surfplatta i stället för att vara ute på rasterna, säger mamman.

Enligt henne har skolan vid något tillfälle upprättat ett system där man räknar antalet dagar som sonen har skött sig.

– De hade en kalender som sträckte sig över sju dagar. När han hade kryssat i alla dagar och skött sig bra så skulle han få gå ut på rasterna igen. Sen när dagen kom att han skulle få gå ut igen, då fick han gå ut på en rast men inte den andra för då hade han varit dum mot ett annat barn.

Det här systemet har enligt mamman resulterat i att sonen inte vill vara utomhus över huvud taget.

– Jag försöker motivera honom att gå ut men då säger han ”nä mamma, det är okej, jag är van att inte få gå ut”, säger hon och fortsätter:

– Han ska få vara med på alla raster, annars är det så himla utpekande. Det bidrar till utanförskap och att han inte vill vara på skolan.

Mamman säger att pojken även uteslutits från olika aktiviteter som luciafirande och julavslutning i kyrkan.

– Han skulle få delta på lucia, men det hade varit lite stökigt så då beslutade man att avvakta till själva luciadagen för att bestämma om han skulle få vara med eller inte. Det sa de till min son och han blev ju så klart jätteledsen för att han inte skulle få vara med. Nu fick han till slut vara med, men då ville han inte längre. Han fick inte heller vara med på julavslutningen i kyrkan.

Mamman berättar att det hålls möten med bland annat rektor, socialpedagog och socialtjänst. Hon säger att det inte känns som att hon får något gehör. 

– Från skolans håll hoppas jag att de blir bättre på att följa handlingsplanen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!