Nextjet meddelade i sommar att de drar sig ur när det kommer en ny aktör. Den operativa delen för den nya linjen sköts av Estonian Air, men den ekonomiska risken står ägarna bakom AG Travel för.
Drivande
– Om vi garanterar trafiken så flyger de, säger Kjell-Åke Johansson, vd för affärsutvecklingsbolaget Expandum, som varit en av de drivande parterna för flygets etablering.
Förra sommaren började arbetet med att få fram det nya bolaget, och även om Estonian Airs anknytning varit känt sedan länge, har det varit tyst om de egentliga ägarna ända tills nu. Företagare i Gällivare, Arvidsjaur och Arjeplog har gått samman för att linjen ska bli verklighet. Anledningarna till att näringslivet själva vill ha möjlighet att påverka flyget är många.
– Vi har under flera trafikperioder sett den upphandlade flygtrafiken misslyckas med att ge inre Norrland en bra trafikförsörjning, och utveckling är inte Trafikverkets uppdrag. Vill vi ha utveckling så får vi ta tag i det själva, och det är just vad vi har gjort, säger Kjell-Åke Johansson.
”Positiva reaktioner”
Även Ralf Lundberg, vd för Arvidsjaurs flygplats, var med vid presentationen.
– Hittills har vi mest fått positiva reaktioner kring Estonian Air, men det har också varit många frågor, säger han.
Och den vanligaste frågan handlar om priser.
– Som det ser ut idag är det ett stort prisspann på biljetterna. Vi vill trycka ihop det spannet. Samtidigt måste vi få in pengar, och det vi talar om är inget lågprisflyg, berättar konsulten Sören Roos.
Organisationen för den nya flyglinjen har hittills bara presenterats i Gällivare, men nästa vecka är det Arvidsjaurs tur.
– På tisdag görs en presentation kring detta för allmänheten i Arvidsjaur och vi hoppas förstås på stort intresse även där, säger Ove Granlund.