Livsfarlig skoterkörning längs inlandsbanan

Inlandsbanan har stora problem med skotertrafik längs järnvägen. ”Det är livsfarligt att vistats i spårområdet”, säger Jens Forsberg, säkerhets­handläggare hos Inlandsbanan, som efterlyser bättring av skoterförarna.

Verksamhet. Kanske att inte så många är medvetna om trafiken, men längs Inlandsbanan körs trafik som inte alltid annonseras. Därför är det viktigt att obehöriga håller sig borta från spåret.

Verksamhet. Kanske att inte så många är medvetna om trafiken, men längs Inlandsbanan körs trafik som inte alltid annonseras. Därför är det viktigt att obehöriga håller sig borta från spåret.

Foto: Malin Johansson

ARVIDSJAUR2018-01-30 20:00

Folk kör snöskoter på spåret längs järnvägen, både längs linjen och på järnvägs­station. Något som oroar ansvariga.

– Det är livsfarligt att vara i spårområden och dessutom är det förbjudet. För att vistas i spår ska man ha utbildning så man vet vad det handlar om. Man riskerar även att bötfällas om det blir polissak av det, säger Forsberg.

Ytterligare en problematik är att den som kör snöskoter kanske inte hör om ett tåg kommer bakifrån.

– De kan bli ihjälkörda i värsta fall. Det är olycksrisken som är orsaken till att det inte får finnas folk som går eller promenerar i spåren, säger Forsberg, som också framhåller att det är stora krafter i rörelse när ett tåg kommer.

– Det handlar om hundratals ton, ibland tusentals ton, så det stoppar man inte på ett kick. Kör vi 40 kilometer i timmen så är stoppsträckan i bästa fall 300 meter för ett lok med vagnar, säger han.

I dag körs en del persontrafik på banan, och söderut körs det godstrafik. Vintertid dämpar snön ljuden och tågen är nästan tysta och extra svåra att upptäcka. Kör man när det är mörkt brukar det vara strålkastarna man upptäcker först.

– Det förekommer dessutom trafik som vi inte annonserar om. Skotrar är ju också gjorda för att köras i terräng, inte på spår. Men det verkar finnas en del som har svårt för det där och tycker det är bekvämt att köra på en plogad bana, säger Forsberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!