Linnea måste betala dubbelt till resebyrå

Alla de som bokat flygbiljett med Estonian Air för resor till och från Arvidsjaur skulle flyttas över till Nextjet. Det var beskedet till kunderna när Nextjet ersatte Estonian Air som operatör på linjen. Men Linnea Nilsson i Norrtälje har trots detta tvingats betala dubbelt för sin julresa till Arvidsjaur.

Trots löftet om att de som bokat resor med Estonian Air, skulle flyttas över till Nexjet fick Linnea Nilsson veta att hennes bokning inte längre gällde.

Trots löftet om att de som bokat resor med Estonian Air, skulle flyttas över till Nexjet fick Linnea Nilsson veta att hennes bokning inte längre gällde.

Foto: Göran Westerlund

ARVIDSJAUR2015-11-13 14:22

Estonian Air skulle från och med den 25 oktober ta över flygtrafiken på linjen Gällivare-Arvidsjaur-Arlanda. Så blev dock inte fallet, bara någon dag innan trafikstart stod det klart att Nextjet skulle fortsätta flyga sträckan. Inga nya biljetter skulle dock behövas.

Två veckor senare gick Estonian Air i konkurs. Och då fick Linnea Nilsson, uppvuxen i Arvidsjaur men numera bosatt i Norrtälje, veta att hennes bokning inte längre gällde.

Biljetten inte omflyttad

Linnea berättar att hon redan i slutet av september på nätresebyrån flygstolen.se bokade sin flygresa för att fira julen i Arvidsjaur.

– Tanken var att jag skulle vara ute i god tid.

När Estonian Air för en vecka sedan försattes i konkurs kollade hon upp sin biljettbokning och fann att hennes biljett inte hade blivit omflyttad.

Hon kontaktade Nextjet som hänvisade henne till nätresebyrån där hon köpt biljetten. Nextjet berättade dock för henne om rutinen på flygbolagets hemsida där information finns om hur resebyråerna ska hantera resor som sålt med Estonian Air till Arvids­jaur och Gällivare.

Andra fått ombokat

– Jag ringde Flygstolen men de sa att de inte kunde hjälpa mej. De skulle hjälpa mej att ansöka om pengarna tillbaka, mer kunde de inte göra.

Linnea visste dock att hennes fars särbo som också köpt flygbiljett till Arvids­jaur hos Flygstolen hade fått sin biljett ombokad från Estonian till Nextjet.

– Jag hänvisade till rutinerna och jag sa till dem att det är konstigt att andra resenärer som bokat via Flygstolen har blivit ombokade och frågade hur det kom sig att vi inte behandlas likadant. De svarade att de skulle kolla upp det lite närmare.

Fick ultimatum

Linnea fick sedan veta att Flygstolen skulle kunna hjälpa henne att boka med Nextjet så att hon skulle få ett bra pris.

– Men jag var tvungen att betala in pengarna före klockan två samma dag.

Flygstolen kontaktade också hennes fars särbo som fick veta att också hon nu var tvungen att betala in en summa pengar till nätresebyrån.

”Djupt besviken”

– Då har de alltså brutit hennes bokning. Hon får samma ultimatum, betala innan klockan två. Nu i efterhand känner jag att de utnyttjar konsumenterna och deras sårbarhet i samband med resor i juletider. Och de bryter mot rutinen, som de känner till, på agent.nextjet.se. Lite fräckt kan väl jag tycka.

Linnea och hennes fars särbo har båda fått betala för dubbla biljetter hos Flygstolen för sina resor till Arvidsjaur under jul- och nyårshelgerna. Linnea säger att hon lärt av läxan:

– Jag är djupt besviken, det känns som att man som konsument blir lurad. Jag kommer inte att köpa flygresor hos Flygstolen eller någon annan resebyrå på nätet igen, det känns inte tryggt. Man är mer skyddad om man bokar direkt hos flygbolagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!