Kritiserade bolaget tappar sjuktaxiresorna

Transport i Norrland har tappat sjuktaxiresorna i Arvidsjaur efter mängder av avvikelserapporter. En tillfällig lösning är på plats och en ny upphandling påbörjad.

Vid årsskiftet tog Transport i Norrland över sjuktaxiresor och färdtjänst i Arvidsjaur. Starten blev allt annat än lyckad och 30 avvikelserapporter kom in under de första två månaderna. (Arkivbild)

Vid årsskiftet tog Transport i Norrland över sjuktaxiresor och färdtjänst i Arvidsjaur. Starten blev allt annat än lyckad och 30 avvikelserapporter kom in under de första två månaderna. (Arkivbild)

Foto: Christoffer Markström

Arvidsjaur2020-05-06 18:00

Vid årsskiftet tog Transport i Norrland över sjuktaxiresor och färdtjänst i Arvidsjaurs kommun. Bolaget var ifrågasatt redan på förhand efter en problematisk start på samma uppdrag i Kiruna. PT har tidigare berättat om hur starten i Arvidsjaur blev allt annat än lyckad och kommunen och Region Norrbotten fick tillsammans 30 avvikelserapporter under de första två månaderna.

– Inströmningen mattades av, men det fortsatte komma in klagomål även efter det, säger Pernilla Berggren, medicinskt­ ansvarig sjuksköterska vid Arvidsjaurs kommun.

Avvikelserna handlade om chaufförer som inte kan svenska, förseningar, dåligt utrustade fordon och lösa delar i taxin.

Det blev inte hållbart och nu har bolaget förlorat sitt uppdrag. Från och med 27 april har Älvsby taxi tagit över sjuktaxiresorna och färdtjänsten.

– Jag har inte fått ett enda klagomål än. Sedan är det mindre resor nu i och med covid-19, så det är väl svårt att bedöma effekten. Men jag hoppas att vi ska ha trygga resor.  Det är viktigt att man kan känna sig trygg och inte avstår från besök för att man inte vågar resa, säger Pernilla Berggren.

Maria Isaksson, kundservicechef vid Länstrafiken i Norrbotten, konstaterar att beslutet togs tillsammans med flera parter.

– Vi jobbar ju på uppdrag av både Regionen och kommunen, så vi har gjort det i samråd med dem. Men det är vi som äger avtalen och som är avtalspart, säger hon.

Gör ni några förändringar i anbudsförfarandet för att undvika liknande misslyckanden?

– Vi kommer inte att göra några större förändringar. Vi har valt att precisera minimumkravet på antal fordon. Tidigare hade vi inget krav på antal utan bara att man skulle klara av volymer angivna i avtalet. Nu har vi satt tre personbilar och två specialanpassade fordon som krav.

Man öppnade upp för anbud den 28 april och sista dagen att lämna anbud är första juni. Trafikstart är satt till första augusti.

– Älvsby taxi är upphandlat under sommaren via en direktupphandling. Vi riktade oss till en lokal aktör och det var Älvsby taxi som hade det billigaste anbudet i direktupphandlingen.

Pernilla Berggren tror att Arvidsjaurborna hoppas på det lokala företaget.

– Arvidsjaurborna är väldigt lokala. Men jag tänker att om de bara håller god kvalité och ett bra bemötande så kommer det gå bra, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!