Arvidsjaurs flygplats räknade åren 2007 och 2008 årligen in över 50 000 passagerare. Allra flest var de 2008, när sammanlagt
57 381 passagerare tog flyget till eller från Arvidsjaur.
Hösten 2008 slog finanskrisen till. Flygresandet till och från Arvidsjaur undgick inte att påverkas, passagerarvolymen minskade 2009 till drygt 42 000 passagerare och låg kvar på samma nivå 2010, allt enligt Trafikverkets statistik.
Utrikestrafik
En stor del av passagerarna på Arvidsjaurs flygplats kommer från utrikestrafiken. Under biltestmånaderna 2008, den tid direktflygningarna från kontinenten sker till Arvidsjaur, var de 20 605 stycken.
Men även bilindustrin kände av finanskrisen vilket syns i passagerarstatistiken för Arvidsjaurs flygplats, där det 2009 räknades in
14 500 passagerare på utrikestrafiken. 2010 var siffran 15 090 stycken.
Ralf Lundberg konstaterar att 2011 kommer att bli ett klart bättre år, sett till passagerarsiffrorna:
- Framför allt är det på utrikestrafiken som det ser bra ut, där är utvecklingen väldigt positiv.
En anledning är att två utländska flygbolag nu bedriver direkttrafik till Arvidsjaur, Flycar och Air Berlin.
- En annan viktig anledning är den allmänna konjunkturuppgången vad gäller biltestningen. Här i Arvidsjaur märker vi kanske inte så mycket av det än, men i Arjeplog har det ökat fruktansvärt mycket. På utrikessidan törs jag nästan säga att vi i år förmodligen kommer upp i nästan samma siffror som vi hade 2008, säger Ralf Lundberg.
Ny upphandling
Vad gäller utvecklingen på inrikestrafiken, där flygplatsen i fjol hade
27 404 passagerare, är Ralf Lundberg försiktigare:
- Flygresandet i Sverige har generellt vänt uppåt, men med bara någon procent.
2011 är det också dags för en ny upphandling av flygtrafiken på bland annat linjen Arvidsjaur-Lycksele-Arlanda. Nytt för denna gång är att det inte är Rikstrafiken utan Trafikverket som gör upphandlingen. Detta eftersom Rikstrafiken har upphört som myndighet - Anbudsunderlaget kommer ut nu på måndag. Vi, Lennart Näslund på Lycksele flygplats och jag, har fått vara delaktiga i arbetet med att göra upphandlingsunderlaget och det känns bra. Upphandlingen gäller den här gången fyra år, från den
25 oktober. Vi tror det är bra med en längre trafikperiod, den kan göra att fler är intresserade av att lämna anbud, säger Ralf Lundberg.