Konsumkunder i Arvidsjaur har hört av sig till Nyheter i Norr, missnöjda med att den manuellt betjänade charkdisken försvunnit ur butiken.
- Visst är det några som klagar, det är inte olikt reaktionerna när vi började med förpackad ost, säger föreståndaren Ulf Isaksson.
Orsaken till det hela bottnar enligt Isaksson i förbättad
arbetsmiljö för personalen.
- Charken är arbetskrävande, ändringen medför att vi kan omplacera personal och under vissa tider ha fler kassor öppna, i det fallet en serviceförbättring. Skärpta krav för hantering av oförpackade livsmedel är också en bidragande orsak, säger han.
Ingen sägs upp
Några uppsägningar är det inte tal om, tvärtom, antalet arbetstimmar utökas, påpekar Isaksson. Han dementerar också misstankar om att Konsum Norrbotten tvingar på Arvidsjaursbutiken en förändring mot deras vilja.- Halva tiden av de 80 timmar vi har öppet i veckan har charken varit stängd. Nu får kunderna tillgång till sortimentet under alla dessa 80 timmar. Men jag kan samtidigt förstå de kunder - ofta äldre och ensamstående - som anser att färdiga livsmedelsförpackningar är för stora för deras behov.
- Om kunden inte är nöjd med storleken på förpackningen är det bara att säga till så ordnar vi det. Viss manuell betjäning ska finnas kvar, säger han.
När Konsumhallen i Arvidsjaur invigdes 1976 var den med sina 2000 kvadratmeter Sveriges största. I dag är butiksytan alldeles för liten och en större renovering är planerad till början av 2008.
- Helst skulle vi vilja bygga ut men vi ligger inklämda så det är inte aktuellt, säger Ulf Isaksson.