Kommunerna gick in med miljoner

När nystartade AG Travel i vintras hotades av konkurs gick kommunen in med 1,5 miljoner i bidrag. Det framgår av styrelseprotokoll för kommunägda Arvidsjaur Flygplats (AFAB). ”Vi riskerade att bli helt stillastående”, säger Ralf Lundberg vd, för Arvids­jaurs flygplats.

Nödvändigt. ”Det är otroligt viktigt att flygtrafiken fungerar för näringslivet bland annat, så jag kan förstå våra förtroendevalda som bedömde den här situationen som väldigt angelägen”, säger kommu

Nödvändigt. ”Det är otroligt viktigt att flygtrafiken fungerar för näringslivet bland annat, så jag kan förstå våra förtroendevalda som bedömde den här situationen som väldigt angelägen”, säger kommu

Foto: Malin Johansson

ARVIDSJAUR2016-04-21 14:15

I augusti förra året meddelades det att företagare i Arvidsjaur, Arjeplog och Gällivare skulle gå ihop för att styra upp flygtrafiken genom det nybildade virtuella flygbolaget AG Travel. Men allt gick inte riktigt som planerat.

Den nya linjen Gällivare–­Arvidsjaur–Arlanda var tilltänkt att trafikeras tillsammans med Estonian Air, men då de var under starkt konkurshot när startskottet närmade sig ändrades planerna. I stället blev det Nextjet, som sedan tidigare flugit mellan Arvidsjaur och Arlanda, som fortsatte trafikera sträckan, men då å AG Travels vägnar. Och med Estonian Airs flygplan.

Den 26 oktober inleddes detnya samarbetet, men då detstrulat så mycket var AG ­Travel nära konkurs redan ibörjan på december. I AFAB:s sammanträdesprotokoll från 3 december står att Estonian Airs flygmaskiner skulle befinna sig i Tallin då EU-domen kom, vilket innebar att Nextjet med kort varsel leasade in flygbolaget DOT för att temporärt klara trafiken.

Planen var att en Fokker 100 skulle ta över trafiken 6 december, men det saknades kapital och AG Travel behövde ett tillskott på minst tre miljoner kronor. Om inte, var risken stor att bolaget skulle gå i konkurs och att Trafikverket skulle behöva­ upphandla ny flygtrafik. Styrelsen beslutade att Ralf Lundberg samt styrelseordförande Johan Lundgren fick i uppdrag att informera kommunstyrelsen och kommunens ledningspersonal om situationen.

Tre dagar senare höll moder­bolaget Arvidsjaurs kommun-företag (AKAB) ett extra­insatt sammanträde där ärendet togs upp, att AG Travel ansöktom ett bidrag med tre miljoner kronor för kontraktering av ett jetflygplan och därmed få trafiken att täcka kostnaderna. Beslutet angående bidrag behövde fattas senast dagen därpå. AKAB beslutade att AFAB skulle ta beslut i bidragsfrågan, samt att kommunfullmäktige skulle delges beslutet.

Precis efter AKAB:s möte höll AFAB ännu ett möte där det beslutades att AG Travel beviljas ett bidrag på 1,5 miljoner kronor, förutsatt att samma finansiering beviljas av Gällivare-regionen.

– Vi hade en dialog med Gällivare och skulle inte de gå in med pengar så skulle inte vi heller göra det, säger Lundberg.

Gällande företagsstöd mel­-lan kommun och privata ­företag är lagarna ytterst strikta.

– Det finns några undantag i kommunallagen och just när det gäller kollektiv­trafik och nyttan för det allmänna så kan man i vissa­ sammanhang gå in och stödja, men det är strikt begränsat vad man får göra och inte, säger kommunchef Kerstin Olla Grahn.

Hon menar att beviljandet av beslutet grundar sig i att flygplatsen och flygtrafiken är livsnerven i Arvidsjaur.

Någon jurist eller expert kring företagsstöd tillfråga­des­ ­in­te, men hon säger att diskussioner fördes med ­Gällivare.

– Vi resonerade kommunerna emellan och gjorde vår tolkning utifrån kommunallagen. Grunden till det hela är ju just nyttan för det allmänna, att den bedömdes så stor och att det därför också var tillämpligt att gå in med det här stödet.

I ett sammanträdesprotokoll från Gällivares kommunfullmäktige i februari delges att kommunstyrelsens arbetsutskott den 8 december beslutat att anvisa 1,5 miljoner ur Fond bygde­medel till AG Travel AB för fortsatt utveckling av flygtrafiken i Gällivare. I Arvidsjaur har beslutet dock inte delgivits vid varken kommunstyrelsens eller fullmäktiges sammanträde.

– Om det är av principiell vikt så delges det kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Sedan är det skillnad då vår flygplats ligger under ett bolag, det gör inte flygplatsen i Gällivare. Där är den i kommunal förvaltning vilket gör att man måste hantera beslut på ett annat sätt. Där kan det också vara skillnaden om man lyfter till kf eller inte.

I kommunens årsredovisning för 2015 står att kommunägda företaget Arvidsjaur Energi givit Arvidsjaurs flygplats ett koncernbidrag på just 1,5 miljoner, men Grahn säger att det inte har något med bidraget till AG Travel att göra.

– Det har energibolaget gjort med olika summor de senaste åren. Det är bland annat därför man har ett moder­bolag, för då tillåts man flytta pengar mellan dotterbolagen. Alla mindre flygplatser behöver ett kommunalt stöd, och då är det bättre att det stödet kommer från den övriga bolagssfären via dotterbolagen, i stället för att själva kommunen ska gå in och överföra pengar.

Detta har hänt

27 augusti: Presskonferensi Gällivare. Det virtuella flygbolaget AG Travel/Fly Lapland presenteras. Operativ part ska vara Estonian Air, med start 26 oktober. Nextjet ska då lägga ner då de inte håller för konkurrerande jetplan.

Oktober: Veckan innan starten för nya flyglinjen ställs samarbetet mellan Estonian Air och AG Travel in. Detta då Estonian Air inväntar en dom som kan leda till konkurs. Med kort varsel förhandlas nytt avtal med Nextjet, som därmed blir kvar på sträckan, men de leasar jetplan från Estonian Air.

9 november: Estonian Air går i konkurs. Det leasade flygplanet dras in och nytt plan måste ordnas.

3 december: Styrelsen för Arvidsjaurs flygplats (AFAB) blir informerade om att AG Travel behöver bidrag på minst tre miljoner för att kontraktera jetplan.

6 december: Moderbolaget Arvidsjaurs kommunföretag (AKAB) har ett extrainsatt sammanträde där de informeras om läget för AG Travel. Beslutet blir att flygplats­styrelsen får ta beslutet kring bidrag.

6 december: Direkt efter AKAB:s sammanträde sammanträder AFAB. De beslutar att ge ett bidrag på 1,5 miljoner, förutsatt att Gällivare gör det­samma.

8 december: Kommun­styrelsens arbetsutskott i Gällivare beslutar att ge ett bidrag på 1,5 miljoner till AG Travel, som då sammanlagt får ett bidrag på tre miljoner från de båda kommunerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om