Skolinspektionen gjorde under våren 2014 tillsyn i Arvidsjaur. Samtliga skolor och verksamheter granskades.
Tillsynen har nu resulterat i att Skolinspektionen förelägger kommunen att vidta åtgärder för att avhjälpa de brister som konstaterats.
Skapa struktur
Ett sådant område är arbetet med uppföljning och utveckling av utbildningen. Där måste kommunen skapa en struktur för att utifrån skollagen och läroplanerna systematiskt ska följa upp och analysera resultat och kvalitet och utifrån analysen identifiera de insatser som ska prioriteras och rikta resurserna på de områden som krävs för att de nationella målen i skollagen och läroplanerna ska uppfyllas.
I rapporten konstaterar Skolinspektionen bland annat att eleverna i årskurs 9 i Arvidsjaur under flera år har nått högre kunskapsresultat än riksgenomsnittet men att det resultatet i år sjunkit när 39 procent av eleverna gick ut grundskolan utan att ha nått kunskapskraven i alla ämnen.
Nyheter i Norr berättade redan i maj i år att flera av Fridhemsskolans avgångselever inför vårterminen hade betyget F i minst ett ämne och att skolan därför satt in resurser i form av ferieskola.
Skolinspektionen vill också se att det pedagogiska arbetet vid Ringelskolan leds och samordnas av endast en rektor, inte två som nu är fallet, samt att språkintroduktionsprogrammet på gymnasieskolan organiseras så att eleverna så snart som möjligt kommer vidare i sina studier.
Bli bättre
Barn- och utbildningsnämndens ordförande Britt-Inger Hedman (V) säger i en kommentar att nämnden och verksamheten arbetar för att utveckla och bli bättre.
– Skolinspektionen ser ofta att det brister i det systematiska kvalitetsarbetet. Vi är inte den enda utan tyvärr en av väldigt många kommuner där det är så.
Arvidsjaurs kommun ska innan den 20 februari redovisa vad den gör för att rätta till de påtalade bristerna. När det gäller det systematiska kvalitetsarbetet har kommunen till den 1 oktober 2015 på sig.
Läs Skolinspektionens beslut här: http://siris.skolverket.se/siris/ris.openfile?docID=522300