Kommunalrådet: Inlandsbanan behövs

Inlandsbanan AB:s argument om en satsning på järnvägen och tvärbanan Arvidsjaur-Jörn har under årens lopp fått ett ljumt mottagande av stat och myndigheter.– Nu är det dags att ansvarig myndighet, ansvarig minister och politiker tar tag i det här, säger Jerry Johansson (S), kommunalråd i Arvidsjaur.

ARVIDSJAUR2013-08-22 06:01

Han konstaterar att Inlandsbanan vid fyra tillfällen sedan i maj i år har fått rycka in när problem uppstått på andra järnvägar.

– Fyra gånger på kort tid, när stambanan och Trafikverkets banor inte har fungerat. Det är lätt skamligt tycker jag att Inlandsbanan AB inte får gehör för den satsning som den vill göra på att kunna öka axeltrycket på banan, säger Jerry Johansson.

Han konstaterar att Inlandsbanan AB kämpat i motvind.

– När Trafikverket gjorde sin kapacitetsutredning glömde man bort Inlandsbanan, tio procent av järnvägsnätet. Och vid en hearing om godstrafik framfördes synpunkten att det ju bor så lite folk i inlandet. Men det handlade ju om godstransporter, då borde man ju se till det tonnage som finnas att frakta och inte till hur mycket eller lite folk som bor där.

Spottstyver

Jerry Johansson pekar på att händelserna i vår och sommar tydligt visar att Inlandsbanan behövs i det svenska järnvägsnätet.

– Den skulle kunna rustas upp för en spottstyver. Priset för en mil nybyggd järnväg är en miljard kronor, för halva den summan kan man få ett helt redundant spårsystem i Sveriges inland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!