Kommunala kontokort på villovägar

Över 300 konto- och betalkort som varken politiker eller tjänstemän har haft någon heltäckande kontroll av. En del av korten har dessutom varit utställda på personer som inte längre jobbar kvar. Så har situationen varit i Arvidsjaurs kommun under flera år.

Hanteringen av kontokorten i Arvidsjaurs kommun har varit anmärkningsvärt dålig. Det slås fast i en extern revision. I den konstateras bland annat att det funnits över 300 kontokort utan några fasta riktlinjer. Vart fjärde kort har varit utställt på personer som inte längre arbetar kvar.

Hanteringen av kontokorten i Arvidsjaurs kommun har varit anmärkningsvärt dålig. Det slås fast i en extern revision. I den konstateras bland annat att det funnits över 300 kontokort utan några fasta riktlinjer. Vart fjärde kort har varit utställt på personer som inte längre arbetar kvar.

Foto: Robert Lundberg

ARVIDSJAUR2014-10-10 05:00

Slentrian eller slarv?

Oavsett vad det nu handlat om kan det slås fast att situationen i detta avseende varit långt ifrån tillfredställande i den lilla inlandskommunen.

Satt i relation till att kommunen har cirka 750 anställda kan det uppfattas än mer anmärkningsvärt. Vart fjärde Coop-kort har varit utställt på personer som inte längre jobbar kvar.

Bristande kontroll

Det var i våras som kortkarusellen uppdagades på ett mer konkret sätt i samband med en kommunal revision.

Den visade att hanteringen av kommunala kontokort och betalkort var under all kritik.

De kommunala revisorerna konstaterade att kontrollen varken var ändamålsenlig eller sköttes på ett tillräcklig bra sätt internt.

De pekade bland annat på brister både när det gäller rutiner men även när det gällde styrning och kontroll av korten.

Kommunrevisorernas rapport resulterade i en mer omfattande, extern revision.

I den framkom att Arvidsjaurs kommun, i våras när revisionen gjordes, hade mer än 300 betal- och kontokort på olika inköpsställen. Vissa av korten var dessutom utställda på personer som slutat sin anställning för mer än tio år sen.

Långt ifrån acceptabelt slog revisioner fast som rekommenderade att kommunstyrelsen för framtiden såg till tar fram ett tydligt och övergripande regelverk för kontokorten inom den kommunala verksamheten.

Ingen bild

I den externa revisionen granskades en rad inköpsställen där Arvidsjaurs kommun var betalningsansvarig. Allt från livsmedelsaffärer till bensinstationer och kort direkt kopplade till banker.

Hos Coop fanns det vid tidpunkten för granskningen 175 aktiva betalkort. Barn- och utbildningsnämnden hade 83 av dessa, socialnämnden 49, kommunstyrelsen 42 samt miljö-, bygg- och hälsoskyddsnämnden ett kort.

Vid lCA Grans fanns ett annat upplägg. Där tilldelade butiken den sökande ett unikt referensnummer. Men principen är densamma. Numret knyts till en specifik kommunal

verksamhet och vid inköp uppges referensnumret och fakturering sker i efterhand . Referensnumret får således samma funktion som ett betalkort.

Notabelt just för inköpen är att kommunen inte får en samlad bild över antalet referensnummer som är knutna till den kommunala verksamheten.

Vid revisionen gjordes en stickprovskontroll där det framgick att verksamheter inom barn- och utbildningsnämndens, socialnämndens och kommunstyrelsens ansvarsområden nyttjar referensnummer i samband med inköp på butik.

Flera användare

Beträffande granskningen av kontokorten kopplade till tankställen konstaterades att kommunen har närmare 130 kort. 80-talet kopplade till OKQ8 och 40 till Statoil. Hos Skelleftebränslen fanns sju kort.

I många fall framgår vilken kommunal verksamhet som finansierar inköpen. Det framgår också att kort används av såväl anställda och förtroendevalda inom kommunstyrelsens, barn- och utbildningsnämndens, socialnämndens samt miljö- bygg- och hälsoskyddsnämndens verksamheter.

Slutligen finns två First Card/Mastercard, kreditkort där Arvidsjaurs kommun står som betalningsansvarig. De anställda som använder korten är organiserade inom kommunstyrelsens ansvarsområden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om