Kommmunen bättre på kontokortshantering

En ny revisionsrapport visar uppföljning av tidigare genomförda granskningar. Fem granskningar har följts upp, som visar att de flesta nödvändiga åtgärder har vidtagits av kommunen.

Foto: Gunnar Westergren

ARVIDSJAUR2016-06-28 18:12

I april 2014 genomfördes en granskning gällande kommunala kontokort. Där framkom bland annat att vart fjärde Coop-kort var utfärdat till en person som inte längre var anställd av kommunen och att mycket gällande hantering av kommunens kontokort var otydligt. Ekonomikontoret genomförde en utredning, och senare beslutades det om nya riktlinjer för kontokort i kommunfullmäktige.

Över 300 kontokort fanns i kommunal regi, att jämföra med att cirka 750 personer är anställda i kommunen. Flertalet av dem har i dag avslutats.

I mars 2014 redovisade revisorerna att det i kommunen inte finns någon tydlig definition vad som avses med tillväxt, och hur kommunen kan agera för att påverka den. Revisorernas bedömning idag är att styrelsen ännu inte vidtagit ändamålsenliga åtgärder, men att arbete pågår inom området.

Samma år granskades även tillförlitlighet i ekonomiska prognoser, och vid den uppföljningen saknas fortfarande tillförlitliga rutiner för prognosarbetet som säkerställer minskad sårbarhet och tillförlitlighet i prognoser, men regler- för verksamhets- och ekonomistyrning har uppdaterats och ett nytt systemstöd köpts in.

I november 2013 kritiserades målstyrningen inom socialtjänsten. Vid uppföljande granskning bedöms nämnden i stort vidtagit ändamålsenliga åtgärder. Även uppföljning från granskningen av fastighetsunderhåll som genomfördes i november 2011 har gjorts, och den visade också att kommunstyrelsen i stort vidtagit eller håller på att vidta ändamålsenliga åtgärder.

FAKTA

Uppföljda granskningar:

Kommunala kontokort (2013)

Tillväxt (2013)

Tillförlitlighet i ekonomiska prognoser (2013)

Målstyrning inom socialtjänsten (2013)

Fastighetsunderhåll (2011)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om