Justitieombudsmannen kritiserar socialnämnden

Pappan klagade på socialtjänsten angående handläggningen av dotterns familjehemsplacering. Nu riktar JO kritik mot socialnämnden.

Justitieombudsmannen kritiserar socialnämnden i Arvidsjaur i ett familjehemsfall. (Arkivbild)

Justitieombudsmannen kritiserar socialnämnden i Arvidsjaur i ett familjehemsfall. (Arkivbild)

Foto: Christoffer Markström

Arvidsjaur2019-12-03 17:19

I en anmälan till justitieombudsmannen Thomas Norling krävde Arvidsjaurpappan 10 miljoner kronor i skadestånd samt att samtliga myndighetspersoner inblandade i ärendet rörande hans dotter skulle avgå. Pappan menar bland annat att dottern omhändertogs på felaktiga underlag 2014.

"Underlaget till beslut om omhändertagande av vår dotter är fulla av osanningar och rena lögner, samt misstankar", skriver han.

Han är även kritisk till att det inte gjordes något övervägande av vården mellan december 2017 och december 2018. JO konstaterar nu att socialnämnden förtjänar kritik för att inte ha övervägt vården i rätt tid.

"Det är naturligtvis inte acceptabelt att vården inte övervägs inom den tid som lagen anger (sex månader). Det som pappan har anfört i övrigt i sin anmälan till JO ger inte anledning till något uttalande från min sida", skriver Thomas Norling.

Anna Lindbäck, enhetschef på Individ och familjeomsorg, tog i ett yttrande till JO på sig skulden för missen och redogjorde hur ärendet hamnat mellan stolarna.

"Senaste övervägande skedde i december 2017. Under våren 2018 sökte jag ny kontakt med dottern som önskade skjuta på mötet. Ett fysiskt möte gick inte att få till förrän i augusti. I samband med byte till annan handläggare kom uppföljningen från augusti av dotterns placering inte att delges nämnden. Ansvar för att detta missades kan inte åläggas annan än mig", skriver Anna Lindbäck.

Dottern själv hävdar att hon vill bo kvar i familjehemmet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!