Trafikverket håller för närvarande på att upphandla flygtrafik för de flyglinjer där det föreligger trafikplikt. En av dessa linjer är den mellan Arvidsjaur och Arlanda.
Anbudstiden för den pågående upphandlingen av den kommande trafikperioden, som startar den 25 oktober 2015, gick ut den sista september.
Nu har Trafikverket meddelat att upphandlingen på de tre linjerna mellan Arlanda och Arvidsjaur, Lycksele respektive Gällivare har avbrutits.
Anledningen är att både AS Estonian Air och NextJet AB har anmält att de har för avsikt att trafikera linjerna på kommersiell basis, det vill säga utan statligt stöd.
AS Estonian Air ska flyga linjerna Arvidsjaur - Arlanda och Gällivare - Arlanda.
NextJet AB har meddelat att det kommer att trafikera Gällivare-Arlanda och Lycksele-Arlanda.
Enligt Ralf Lundberg avser Estonian Air att flyga sträckan Gällivare - Arvidsjaur - Arlanda.
Estonian ska flyga med en jetmaskin med plats för 90 passagerare. En snabb maskin, det tar bara en timme och femton minuter mellan Arvidsjaur och Arlanda, det vill säga en timme snabbare än idag. Det blir en bra produkt även för Gällivare, flygtiden till Arlanda, inklusive mellanlandningen här i Arvidsjaur, blir en timme och femtio minuter. Idag mellanlandar planet från Gällivare i Kramfors, flygtiden är två timmar och fyrtio minuter.
NextJet AB flyger under för närvarande linjen Arvidsjaur - Arlanda på kommersiell basis. Arvidsjaur finns med i bolagets upplägg för kommersiell trafik under den kommande trafikperioden.
Enligt uppgift har NextJet tänkt flyga Arvidsjaur - Arlanda via Lycksele under en viss del av året och Arvidsjaur via Örnsköldsvik under annan del av året.
Estonian Air ägs av den estniska staten. Flygbolaget SAS har dock en mindre aktiepost i bolaget. Vd för Estonian Air är sedan november 2012 Jan Palmér, som tidigare har varit vd för flygbolaget Skyways.