Fram och tillbaka
- Nej, de ligger där bak, säger Birgitta Bredin och pekar med ena tummen på några vikter som placerats på golvet.Vikterna är barlast och ska motsvara två ton människor.
I Birgitta Bredins arbetspass ingår att köra fram och tillbaka i centrum. Hastigheten får inte överstiga 50 km/h och hon ska dessutom stanna efter cirka 500 meters körning. Gång efter gång, dag ut och dag in.
- Det är som att köra buss i stadstrafik, fast betydligt lugnare. Vi har ingen tidtabell och inga resande som kliver av och på, säger hon.
Testkörning
Mats Holmström är den som är ansvarig för testkörningen. Han har tidigare arbetat på Skellefteå Bilbolag men driver numera eget företag med bland annat Scania som kund.- En buss rullar i Arvidsjaur och en annan, likadan, testas i Örebro. Bussarna körs 50 timmar i veckan och testerna ska pågå till och med sista juni. Scania har testat både bussar och lastbilar i Arvidsjaursområdet sedan flertalet år tillbaka, det är positivt att testverksamheten utvecklas och även omfattar tunga fordon, säger han.
Så nu vet ni det, alla ni som undrar varför bussföraren stannar utan att låta folk åka med. Det finns ingen lokaltrafik i Arvidsjaur - än så länge.