I den utvecklingsplan för Inlandsbanan som IBAB tagit fram finns investeringsåtgärder för sammanlagt 1,8 miljarder kronor listade.
En hel del av dessa investeringar har kopplingar till Arvidsjaur.
n Dels bärighetshöjning av sträckan Arvidsjaur-Jokkmokk, från 16 ton till 20 ton, vilket innebär att bandelen kan öppnas för godstrafik. En investering på 40-60 miljoner kronor.
n Dels öppnande av tvärbanan Arvidsjaur-Jörn, en investering på cirka 100 miljoner kronor.
n Dels bärighetshöjning till minst 22,5 ton på bandelen Arvidsjaur- Gällivare, total investering cirka 550 miljoner kronor.
- Det som krävs för att investeringarna ska bli av är framför allt att regeringen lever upp till sitt prat om satsning på infrastruktur och att hela Sverige ska leva, säger Jan-Eric Sandberg, IBAB:s styrelseordförande.
"Miljöskäl"
Han konstaterar att IBAB har goda argument för sin sak.
- Inlandsbanan ligger där den ligger, den har ett strategiskt läge och det vore slöseri om den inte får användas fullt ut. Miljöskäl talar också för vår sak, det är bättre att transportera gods på järnväg än på landsvägar. Trafiksäkerheten talar också för en satsning på Inlandsbanan.
"Utvecklas"
I IBAB:s vision drivs motorvagnar och diesellok som används på Inlandsbanan av miljövänlig diesel, framställd av inlandets råvaror. I visionen ryms också en vintertestanläggning för järnvägsfordon.