Inlandsbanans planer ger mångmiljoninvesteringar

Bärighetshöjning Arvidsjaur-Jokkmokk - Gällivare. Upprustning och öppning av tvärbanan till Jörn. Satsningar på Inlandsbanan som - om de förverkligas - innebär mångmiljoninvesteringar i och kring Arvidsjaur.

Inlandsbanan AB listar satsningar till ett värde av 1,8 miljarder kronor i sin utvecklingsplan. Om regeringen i sin kommande infrastrukturproposition har pengar till Inlandsbanan kan godstrafiken på tvärbanan till Jörn varar i gång redan hösten 2010.

Inlandsbanan AB listar satsningar till ett värde av 1,8 miljarder kronor i sin utvecklingsplan. Om regeringen i sin kommande infrastrukturproposition har pengar till Inlandsbanan kan godstrafiken på tvärbanan till Jörn varar i gång redan hösten 2010.

Foto: Göran Westerlund, Nyheter i Norr

ARVIDSJAUR2009-03-10 06:00
Regeringen kommer nu i vår att presentera sin infrastrukturproposition och Inlandsbanan AB, IBAB, hoppas att det där anslås pengar till en ordentlig satsning på Inlandsbanan.
I den utvecklingsplan för Inlandsbanan som IBAB tagit fram finns investeringsåtgärder för sammanlagt 1,8 miljarder kronor listade.
En hel del av dessa investeringar har kopplingar till Arvidsjaur.
n Dels bärighetshöjning av sträckan Arvidsjaur-Jokkmokk, från 16 ton till 20 ton, vilket innebär att bandelen kan öppnas för godstrafik. En investering på 40-60 miljoner kronor.
n Dels öppnande av tvärbanan Arvidsjaur-Jörn, en investering på cirka 100 miljoner kronor.
n Dels bärighetshöjning till minst 22,5 ton på bandelen Arvidsjaur- Gällivare, total investering cirka 550 miljoner kronor.
- Det som krävs för att investeringarna ska bli av är framför allt att regeringen lever upp till sitt prat om satsning på infrastruktur och att hela Sverige ska leva, säger Jan-Eric Sandberg, IBAB:s styrelseordförande.
"Miljöskäl"
Han konstaterar att IBAB har goda argument för sin sak.
- Inlandsbanan ligger där den ligger, den har ett strategiskt läge och det vore slöseri om den inte får användas fullt ut. Miljöskäl talar också för vår sak, det är bättre att transportera gods på järnväg än på landsvägar. Trafiksäkerheten talar också för en satsning på Inlandsbanan.
"Utvecklas"
I IBAB:s vision drivs motorvagnar och diesellok som används på Inlandsbanan av miljövänlig diesel, framställd av inlandets råvaror. I visionen ryms också en vintertestanläggning för järnvägsfordon.
I Arvidsjaur, kanske?
- Jag tycker nog att du då tänker väldigt rätt! Stockholms Lokaltrafik har ju redan lagt ned en hel del pengar på vintertester och de har sagt at de kommer att göra om testerna nästa vinter. Där finns redan en gryende testanläggning, och det skulle förvåna mej om inte den verksamheten kan utvecklas, säger Jan-Eric Sandberg.
FAKTA Inlandsbanan AB
Inlandsbanan AB, IBAB, ägs av de femton kommunerna längs banan på sträckan Mora-Gällivare.
IBAB ska på uppdrag av ägarna utveckla, driva och förvalta Inlandsbanan på sträckan Mora - Gällivare samt anslutande järnvägar.
Bolaget ska verka för att utveckla inlandets infrastruktur (Inlandsbanan med anslutande banor) för kommunernas och näringslivets behov.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om