Inlandsbanan rustas för godstrafik

Inlandsbanan AB satsar 40 miljoner kronor på att rusta sträckan mellan Arvidsjaur och Jokkmokk och göra den farbar även för tyngre godstransporter.

ARVIDSJAUR2012-02-29 06:00

- Vi tror att det blir en vinnarsituation för alla. Vi har förfrågningar från näringslivet som vill köra transporter på sträckan men vi tvingas säga nej när vi inte har något spår, säger Otto Nilsson, vd för Inlandsbanan AB.

För närvarande är sträckan mellan Mora och Arvidsjaur anpassad för tyngre godstransporter. Men mellan Arvidsjaur och Jokkmokk lades klenare räls när Inlandsbanan byggdes. Rälsen håller för rälsbussar men inte för tunga godståg.

Flaskhalsen
För närvarande är flaskhalsen, sträckan med lägre bärighet, knappt tre mil lång.

Nu i sommar ska flaskhalsen bort och sträckan rustas för högsta axeltryck, STAX 20 ton. När arbetet är klart i höst är det möjligt att köra godståg hela vägen längs Inlandsbanan mellan Mora och Gällivare.

Inlandsbanan AB har i åratal försökt få staten att satsa pengar på upprustningen.

- Men det har varit ett moment 22. Riksdag och regering har sagt att de först vill se ökad trafik på Inlandsbanan. Och det finns efterfrågan, men vi har inget spår som håller för den trafiken. Vi bestämde att nu måste vi göra något, en gång för alla, säger Otto Nilsson.

Inlandsbanan AB valde därför att delfinansiera arbetet genom omprioriteringar av drift- och underhållsmedel.

- Vi kommer därför inte att göra vissa andra jobb, främst slipersbyten, i år. Vi tror att det här blir en vinnarsituation för alla, säger Otto Nilsson.

Inlandsbanan AB kommer dock att försöka få både Trafikverket och länsstyrelsen i Norrbottens län att hjälpa till med finansieringen.

Andra stopp
Upprustningen innebär att Inlandsbanan kan användas som ett alternativ i händelse av rälsbrott eller andra stopp längs stambanan.

- För ett år sedan var det en stor urspårning norr om Bräcke. Det är alltså inte frågan om utan när det blir stopp, säger Otto Nilsson.

Upprustningen gör det också möjligt för Inlandsbanan AB att öka transportvolymerna på järnvägen. Det finns till exempel förfrågningar om att transportera gods längs Inlandsbanan upp till Malmfälten.

- Det handlar om ganska stora volymer, säger Otto Nilsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om