Inlandsbanan nekas teckna försäkring

FÖRSÄKRINGSTECKNARE. Är det ägaren, staten, eller förvaltaren, Inlandsbanan AB, IBAB, som ska teckna egendomsförsäkring för Inlandsbanan?- En tolkningsfråga mellan oss och näringsdepartementet. Vi diskuterar och det här kommer att lösas, säger IBAB:s ordförande Jan-Eric Sandberg.

Arvidsjaur2006-04-19 00:00
Det handlar om försäkringsskyddet för skada på omhändertagen egendom, alltså egendom som omhändertas för tredje mans räkning i till exempel förvaltningsuppdrag. I avtalet mellan staten och IBAB från 2005 sägs bland annat att IBAB ska hålla en ansvarsförsäkring om minst 300 miljoner kronor och som innehåller ett skydd för omhändertagen egendom intill 50 miljoner kronor per skada och år.

Upphandlades i år

Detta skydd finns i IBAB:s nuvarande försäkringsprogram. Men när försäkringsprogrammet i år upphandlades var det ingen försäkringsgivare som ville ge IBAB skydd för omhändertagen egendom. Försäkringsbolagen anser att IBAB har ett strikt ansvar för skada på banan, oavsett om IBAB varit vållande eller om det är till exempel naturkatastrofer eller andra trafikoperatörer som orsakat skadan. Den allmänna uppfattningen på försäkringsmarknaden är att det är ägaren, alltså staten, som ska hålla egendomsförsäkring på Inlandsbanan.

- Försäkringsgivarna anser alltså att staten som ägare ska ta en del av försäkringen. Vi har diskuterat frågan en vända med departementet och kommer att åka ned igen i början av maj för att diskutera vidare, säger Jan-Eric Sandberg.

Snart inget problem

Han räknar med att problemet snart är ur världen.

- Det behöver klarläggas med departementet om det behövs en komplettering till avtalet som vi träffade med staten i fjol eller om det räcker med att enkelt tolkningsbesked från staten. I avvaktan på att vi når en lösning är vårt försäkringsprogram prolongerat, säger Jan-
Eric Sandberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!