Inlandsbanan kan sätta stopp för tågtestplaner

Ett avtal är tecknat med Skanska, en konflikt med Inlandsbanan har uppstått och år 2020 är tanken att testbanan ska vara klar. Det rör på sig kring tågtestprojektet mellan Jörn och Arvidsjaur.

Konflikt. Ingen har trafikerat sträckan mellan Jörn och Arvidsjaur sedan 27 maj 1990, men sedan nästan fem år så planeras tågtestverksamhet längs järnvägen och nu har även Inlandsbanan visat intresse för verksamhet längs sträckan.

Konflikt. Ingen har trafikerat sträckan mellan Jörn och Arvidsjaur sedan 27 maj 1990, men sedan nästan fem år så planeras tågtestverksamhet längs järnvägen och nu har även Inlandsbanan visat intresse för verksamhet längs sträckan.

Foto: Malin Johansson

ARVIDSJAUR2017-10-12 05:00

Fyra och ett halvt år har passerat sedan Rail Test Nordic startade arbetet med förhoppningen att göra testjärnväg av sträckan mellan Jörn och Arvidsjaur. Det är ett gediget projekt med många inblandade, vilket gör det komplicerat att få till alla delar, men i ett nyhetsbrev som utkom på onsdagen står att "projektdelen av arbetet är på god väg mot sitt mål".

– Det vi fått pengar till och satsat pengar på är att undersöka förutsättningar, och den fasen är klar. Nu är det upp till andra att bestämma hur vi går vidare, säger Lars-Åke Tjernström, vd Rail Test Nordic.

Under den tid som projektet varit igång har kostnaderna hittills uppgått till 17 miljoner kronor. Hälften har finansierats av staten, hälften privat. I dagarna har ett avtal tecknats med Skanska, vilket innebär att de nu leder projektet och ska ordna den stora finansieringen. RTN fortsätter då som provider, drift- och underhållsaktör.

– Vi ska bygga upp ett företag som klarar av att hantera alla kunder, bokningar, underhåll, drift, skaffa underentreprenörer. Vi går in i en ny fas, så det blir en väldigt spännande tid, säger Tjernström.

En arbetsgrupp finns med Näringsdepartementet och de har träffats tre gånger. Det finns nu ett uppdrag på departementet att lösa finansieringen för statens del.

– De har funnit direktiv på att finna en lösning på det här, för det här vill man ha igång. Där handlar det om 650 miljoner för staten och cirka en miljard för privata, säger Tjernström.

Även om mycket går framåt finns det ett par käppar i hjulen. Stadler, som tidigare varit intresserade i projektet, har meddelat att de kommer investera i en mindre testbana i Ungern, där de även har en monteringsfabrik.

– Sedan kommer de upp till oss och vintertestar och höghastighetstestar när det behövs, säger Tjernström. Det finns dock ändå tre stora aktörer med i bilden: Bombardier, Alstom och Siemens är fortfarande intresserade.

Något som också dykt upp på senare tid är en konflikt med Inlandsbanan, som uppstått efter den storsatsning som Inlandsbanan planerar.

– I och med att Inlandsbanan där har en affärsidé som delvis berör oss och det är att köra ganska mycket godstrafik på den här banan. Då faller vårt projekt helt. Bestämmer sig politiker, Trafikverket och liknande att gå på deras linje så blir det ingen testbana. Det är en lite knepig grej men vi för en dialog och ska fortsätta snacka om det till veckan. Vi måste ju hitta en lösning.

Järnvägen Jörn-Arvidsjaur i siffror

Längd: 7,5 mil.

Startades: 1 december 1928.

Upphörde: 27 maj 1990

Projektstart: 2013

Höghastighetssträcka: 30 km.

Investeringar hittills: Ca 17 miljoner.

Förväntad investeringskostnad: Ca 1,6 miljarder.

Förhoppningsvis startklart: 2020

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!