"Inlandsbanan kan bli så mycket mer"

Infrastrukturministern satte sig på måndagsmorgonen i rälsbussen och träffade under en resa mellan Östersund och Arvidsjaur representanter för näringsliv, regioner och kommuner. - Den här dagen har varit jättebra, säger Catharina Elmsäter-Svärd (M) när hon sammanfattar sin resa på Inlandsbanan.

Kommunalrådet Jerry Johansson tog emot när motorvagnståget med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) på måndagseftermiddagen stannat vid perrong 4 på Arvidsjaurs järnvägsstation.

Kommunalrådet Jerry Johansson tog emot när motorvagnståget med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) på måndagseftermiddagen stannat vid perrong 4 på Arvidsjaurs järnvägsstation.

Foto: Göran Westerlund

ARVIDSJAUR2012-03-13 06:00

Hennes resa började egentligen i fjol i samband med en interpellationsdebatt i riksdagen. Frågan handlade om Inlandsbanan och Catharina Elmsäter-Svärd lovade i debatten att hon skulle ta kontakt med Inlandsbanan AB:s nye vd Otto Nilsson.

- Sedan hade jag kontakt med Otto och vi pratade då om att jag skulle göra den här resan.

Samtalat
Måndagen den 12 mars var det så dags. Klockan sju på morgonen rullade motorvagnståget iväg norrut från Östersund och under resans gång fick infrastrukturministern träffa representanter för näringslivet, kommunerna och regionerna längs Inlandsbanan.

- Vi har haft samtal hela tiden, det har klivit på och klivit av näringslivsrepresentanter vid i stort sett varenda station. Det har varit allt från företagare inom turism till olika företag inom skog och sågverk och de har gett sin syn på vad Inlandsbanan kan vara för dem. Sådant är bra att få med sig tycker jag, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Skogsbrukets behov
I Arvidsjaur väntade skogsnäringen. Sveaskogs informationschef Linda Andersson och SCA:s virkeschef Jörgen Bendz höll en kort föredragning för ministern där de betonade skogsbrukets behov av tvärbanorna för att kunna flytta över virkestransporter från landsväg till järnväg.

De två skogsbolagen kan tillsammans skicka cirka 200 000 kubikmeter virke - 200 tåg per år - på järnväg från Arvidsjaursregionen till industrierna i Piteå om bara tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn rustas upp och tas i bruk.

Sårbarhetsanalys
De gjorde också klart för ministern att Norrbottniabanan inte står överst på deras önskelista.

- Vi vill gärna ha investeringarna lagda på de järnvägar som redan finns i dag, sa Jörgen Bendz.

Catharina Elmsäter-Svärd är inte helt främmande för de tankegångarna. I slutet av april överlämnar Trafikverket kapacitetsutredningen till henne.

- I den, har jag förstått, ligger att man ska titta särskilt på Inlandsbanans roll utifrån både behovet av godstransporter och en sårbarhetsanalys. Jag tror att väldigt mycket fokus kommer att vara att få upp den järnväg som vi redan har så att den når upp till den kapacitet som den en gång i tiden var byggd för. Det klarar vi inte av över en natt, men det gäller att hitta möjligheter att leda om trafiken, att använda flera banor som ett dubbelspår.

Hon slår också fast att Inlandsbanan är mer än en turistattraktion:

- Begreppet Inlandsbanan är ofta förknippat med den lilla gulliga turistbanan sommartid. Men så är det verkligen inte, utan Inlandsbanan har också potential att vara så mycket mer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om