Ilska bland bybor över Telia

Varken mobiltelefonnätet eller det fasta telefonnätet kring Östansjö, i norra delen av Arvidsjaurs kommun, fungerade i helgen.- Inte ens larmnumret 112 gick det att komma fram på. Det är nonchalant av Telia som ger fasen i att skicka ut reparatörer direkt, säger Bruno Blom.

Arvidsjaur2007-08-01 00:00
Bruno Blom bor i Myrkulla, en halvmil norr om Östansjö. I fredags tappade han telefonkontakten med omvärlden, både från den fasta telefonen och mobiltelefonen.<br /><br /><h3>Två och ett halvt dygn</h3>Samma gällde ytterligare omkring fyrtio abonnenter i området.<br /><br />- Vi hade heldött i telefonerna i två och ett halvt dygn. Och det är andra gången sedan i våras det händer, första gången var vi utan telefon i tre dygn, säger Bruno.<br /><br />Under lördagen åkte Bruno till trakterna mot Strittjomvare, där hans mobiltelefon fick kontakt med nätet. <br /><br />Han ringde Telia och gjorde efter femtiofem minuter i telefonkö felanmälan. Och fick veta att felet skulle lagas först den 2 augusti.<br /><br /><h3>Beklagar det inträffade</h3>Felet lagades under söndagen, men Bruno tycker att det borde ha gjorts direkt:<br /><br />- Varför väntar Telia flera dagar med att skicka ut reparatörer. Inte ens larmnumret fungerade. Det kan ju gälla människoliv! Om det brinner, eller om någon blir akut sjuk eller om det händer en olycka, ska vi åka flera mil enkel väg då för att hämta brandkåren? Så här får det inte vara, säger han.<br /><br />Hans G Larsson på Telias presstjänst beklagar det inträffade:<br /><br />- Ett kraftfel gjorde att två faser föll bort i lördags, men kunder kan mycket väl ha märkt störningar redan under fredagen på grund av det här felet. Den mänskliga faktorn har dock gjort att man inte observerat larmet när det kom på lördagen, vilket är beklagligt. Men när felet väl hade observerats skedde felavhjälpning på bara några timmar.<br /><br />Maria Stråhle, också hon på Telias presstjänst, säger att felavhjälpning generellt inte ska dröja så lång tid som det gjort i detta fall:<br /><br />- Det är väldigt viktigt att kunderna har tillgång till telefon och att de kan ringa till SOS. Därför försöker vi alltid att hantera och laga felen så fort det går.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!