IBAB kämpar för att tvärbanan öppnas igen

Arvidsjaurs förre kommunalråd Jan-Eric Sandberg är numera styrelseordförande i Inlandsbanan AB. Han och hans kollegor i IBAB kämpar för en ökad godstransport på Inlandsbanan och att tvärbanan Arvidsjaur-Jörn ska återöppnas.

Arvidsjaurs förre kommunalråd Jan-Eric Sandberg är i dag styrelseordförande i Inlandsbanan AB som vill att Banverket upprustar och åter öppnar tvärbanorna Arvidsjaur-Jörn och Furudal-Bollnäs.

Arvidsjaurs förre kommunalråd Jan-Eric Sandberg är i dag styrelseordförande i Inlandsbanan AB som vill att Banverket upprustar och åter öppnar tvärbanorna Arvidsjaur-Jörn och Furudal-Bollnäs.

Foto:

ARVIDSJAUR2008-05-15 06:00
Jan-Eric Sandberg bor numera i Östersund. De senaste dagarna har han förstås varit tillbaka i sin gamla hemort som en följ av årets Inlandsting genomförts i Arvidsjaur.
Jan-Erik Sandberg är styrelseordförande i det IBAB som bildades 1992 och som bland annat förespråkar en upprustning och en igångsättning av de båda tvärbanorna Arvidsjaur-Jörn och Furudal-Bollnäs.
- Först då har vi en samhållen järnvägsstruktur där Inlandsbanan och stambanorna är sammanknutna på ett bra sätt, säger Sandberg som poängterar att han i alla sammanhang trycker på att Inlandsbanan bör fungera som en del i ett sammanhållet nationellt järnvägssystem.
Godsutredning
I samband med Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzands besök vid Inlandstinget så överlämnade IBAB:s styrelseordförande Sandberg och IBAB:s vd Ulf Eliason till henne en sammanfattning av den godsutredning som genomförts av Arvidsjaurs kommun och som visar att en återöppning av tvärbanan Arvidsjaur-Jörn för godstransport skulle ge upp till 20 procents lägre transportkostnad jämfört med vägtransport.
- I dag kör istället mängder av långtradare på vägen och spyr ut miljögifter i samband med godstransporter. En öppning av tvärbanan för godstransport skulle ha varit gjord för länge sen och det är av yttersta vikt att våra synpunkter kommer in i höstens infrastrukturproposition därför att för varje dag som går så minskar ju möjligheterna rent konkurrentmässigt att få upp mera gods på banan, säger Sandberg som har gott hopp om att den nytillträdda generaldirektören i Banverket ska ta till sig IBAB:s synpunkter.
- Absolut. Men vi är förstås ändå medvetna om att kön av behövande när det gäller infrastrukturstöd är väldigt lång, avrundar Jan-Eric Sandberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om