Hövdingarna slåss för järnvägen

trafikutskott. Byggande av Norrbotniabanan samt Haparandabanans nya sträckning var den viktigaste frågan när riksdagens trafikutskott besökte Arvidsjaur och Arjeplog.- Det är oerhört viktigt att Norrbotniabanan byggs, säger Lorentz Andersson, landshövding i Västerbotten.

Arvidsjaur2006-02-08 00:00
Per-Ola Eriksson och Lorentz Andersson, landshövdingar i Norrbotten respektive Västerbotten stod som värdar för trafikutskottets tvådagarsbesök i Arvidsjaur, ett besök som inkluderade en avstickare till Arjeplog på måndagen.<br /><br />För landshövdingarna var Norrbotniabanan den viktigaste frågan på dagordningen.<br /><br />- Det är oerhört viktig att Norrbotniabanan byggs, hoppas verkligen att inte centern fäller projektet. Men det kan väl inte Maud Olofsson göra, hon bor ju i Robertsfors som i så fall blir utan järnväg, säger Lorentz Andersson.<br /><br />Han konstaterar att Norrbotten och Västerbotten är de snabbast växande regionerna i landet, att expansionen med tillhörande produktionsökningar medför större tryck på transportsystemen.<br /><br /><h3>40 mil lång</h3>Landshövdingarna poängterar att de inte har ställt några direkta krav på trafikpolitikerna.<br /><br />- Nja, säger Per-Ola Eriksson och ler. Vi har väl mer pekat på utvecklingspotential och möjligheter.<br /><br />Norrbotniabanan ska - om dess företrädare får sin vilja igenom - bli en 40 mil lång förlängning av Botniabanan, från Umeå till Haparanda. Projektet är kostnadsberäknat till 17 miljarder kronor - en stor kostnad som Kristina Falk, projektledare i Norrbotniabanegruppen, inte vill sticka under stol med.<br /><br />- Men vad är alternativet? Ska vi få tillväxt måste industrin och näringslivet gå bra.<br /><br />Kristina Falk var nöjd med att få mycket tid med utskottsledamöterna och lägga fram argument för projektets genomförande.<br /><br />- Vi framförde tre huvudargument. Norrbotniabanan får svagare lutningar än stambanan vilket gör att godstågen kan lasta mera gods. Industrin kan därmed göra en 30-procentig besparing på sina transportkostnader. Snabbtåg innebär att restiden mellan städerna halveras. Vi lyfte också fram den potential som finns när det gäller samarbete med Finland och nordvästra Ryssland, säger hon.<br /><br /><h3>Gemensamma problem</h3>Trafikutskottet har haft möten med sina norska och finska kollegor vid flera tillfällen och diskuterat bland annat Botniabanans betydelse för grannländernas näringsliv.<br /><br />- Ett av besöken har dessutom gått till Sankt Petersburg i Ryssland. Vi har diskuterat gemensamma problem, infrastrukturen slutar ju inte vid gränserna, fastslår Carina Moberg, s, trafikutskottets förste vice ordförande.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om