Gröna Bilister ger Arvidsjaur underkänt

BILTANKNING. Arvidsjaurs kommun har blivit en stjärna rikare. I miljöorganisationen Gröna Bilisters undersökning får kommunen fyra av maximala tio stjärnor.- Det är en förbättring men långt ifrån bra, säger Agnetha Boström, Gröna Bilister.

Arvidsjaur2005-12-29 00:00
Handlingsplaner och politiska beslut i all ära, det är ändå praktisk handling som räknas när Gröna Bilister betygsätter hur landets kommuner sköter sig när det gäller utsläpp från fossila bränslen.<br /><br />För ett år sedan gav Gröna Bilister Arvidsjaur kommun tre stjärnor, ett betyg som i år har utökats med en stjärna.<br /><br />- Det är bättre, men långt ifrån bra, betyget är underkänt, säger Agnetha Boström, själv uppvuxen i Arvidsjaur.<br /><br />Gröna Bilisters intresse för Arvidsjaurs kommun hänger mycket ihop med biltestnäringens verksamhet under vinterhalvåret.<br /><br /><h3>Viktig del</h3>- Bilismen är därmed en viktig del av näringslivet, sådana kommuner är intressanta att granska, säger hon.<br /><br />I sammanhanget kan nämna att förra årets granskning av grannkommunen Arjeplog resulterade i blygsamma en (1) stjärna.<br /><br /><BrödFråga>Vad har då Arvidsjaur gjort för att förtjäna en miljöstjärna mer än förra året?<br /><br /></BrödFråga>Kommunens beslut att ställa om fordonsparken till miljöbilar är en orsak. Än har detta inte gjorts men enligt uppgift har kommunen beslutat att under 2006 köpa in fem personbilar som kan köras på förnyelsebara bränslen, exempelvis etanol.<br /><br />- Sedan är det en annan sak om kommunerna verkligen kör dessa bilar på rätt bränsle och inte fortsätter att tanka bensin i dem. Sånt håller vi också koll på, säger Boström.<br /><br />Tillgången till etanolbränsle är också en faktor som spelar med i betygsättningen. I november öppnade OKQ8 en etanolmack vilket Gröna Bilister noterar på pluskontot.<br /><br /><h3>Mycket återstår</h3>Övriga plusfaktorer är gatukontorets påbörjade försök med EcoPar (syntetisk diesel), utbildning i sparsam körning så kallad "ecodriving" samt avsaknad av kommunala tjänste- och förmånsbilar.<br /><br />Men mycket återstår att göra, konstaterar Agnetha Boström.<br /><br />- EcoPar-försöket är bara i sin linda och det går trögt. Det bör utökas och successivt övergå till det förnybara bränslet BioPar. Utbildningen i ecodriving gick bra i några år men verkar ha gått i stå. Under 2005 har ingen förare utbildats. Dessutom måste man förverkliga besluten att kommunens fordon ska drivas med förnyelsebara bränslen och att kommunens entreprenörer ska göra detsamma med sina fordon senast 2010.<br /><br />Bäst i Gröna Bilisters undersökningar är Göteborg, Kristianstad och Örnsköldsvik med nio stjärnor.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om