- Maria Höglander, som är vd för länstrafiken i Västerbotten, var här och berättade om att trafikflödet för olika trafikslag kommer att bli annorlunda i och med Bothniabanan. Nya förbindelser måste skapas till Bothniabanans angöringspunkter, säger Hans Weinehall, regionansvarig för Svenska taxiförbundet i norra Sverige.
Engångsjobb
En annan fråga som diskuterats är utbildning, kompetens och status. Taxichaufför är för många ett genomgångsjobb, ett arbete man tar under tiden under tiden man letar ett annat.- Det är brist på taxichaufförer, ett sätt att komma till rätta med det är att höja yrkets
status, säger Peter Rydfjäll, taxiföretagare i Arvidsjaur.
Därför vill taxibranschen se utbildningssatsningar. Ett sätt kan vara det koncept som använts i Piteå, där länsarbetsnämnden gått in och organiserat en fyra veckor lång utbildning.
En annan väg är en yrkesutbildning i gymnasiet, där de elever som går ut efter tre år är färdiga taxichaufförer. Det finns dock ett men ...
- Åldersgränsen på 21 år för att få taxikortet. För att det ska fungera med en gymnasial yrkesutbildning måste de 19-åringar som gått ut en sådan utbildning få dispens från 21-årsgränsen. Vi hoppas att den nya regeringen gör detta möjligt, säger Hans Weinehall.
Andra programpunkter under träffen i Arvidsjaur var till exempel taxibranschens eget försäkringsbolag, arbetsgivaransvar som till exempel rehabilitering och möjligheter till samarbete taxiföretagen emellan.