Gällivares flygstrul drabbar Arvidsjaur

Förseningarna har duggat tätt på Arvidsjaur flygplats under hösten. Förklaringen stavas Gällivare och de dåliga förhållandena där uppe.

När det är problem i Gällivare drabbar det även Arvidsjaur. (Arkivbild)

När det är problem i Gällivare drabbar det även Arvidsjaur. (Arkivbild)

Foto: Sofie Abrahamsson

Arvidsjaur2019-11-13 10:37

Gällivare flygplats, eller Lapland airport som den heter, har bara ett modernt inflygningshjälpmedel från ett håll vilket ställer till problem. När det är hård vind, snöfall och därmed dålig sikt kan plan inte landa om det blåser från fel håll. På linjen Stockholm-Arvidsjaur-Gällivare har många passagerare drabbats av förseningar och inställda flygningar i höst till följd av det.

– Det var när första snön började komma som det var som värst. Det blir dålig sikt och problem att komma ner. Jag tror att det var tre eller fyra gånger de inte gick att landa. Då blir passagerarna som ska till Gällivare kvar här och får de åka buss upp till Gällivare, säger Ralf Lundberg, flygplatschef i Arvidsjaur.

Att planet blir kvar i Arvidsjaur påverkar även flygningen dagen därpå.

– Då får vi vänta på passagerarna från Gällivare som får åka buss hit, så då blir det försenat även här.

Varken Arvidsjaur flygplats eller flygbolaget Nordica kan påverka problemet.

– Men har man ett möte eller något liknande och verkligen måste iväg i tid så försöker vi så gott det går att flygbolaget bokar om dem till Luleå. Det beror på hur bråttom de har, säger Ralf Lundberg.

I och med att problemet är som värst innan det börjar frysa ihop så tror flygplatschefen att problemet är över för i år – men det kan bli en omgång till.

– Den här vintern har ju börjat tidigare än normalt, så det kan ju komma en period med varmare väder närmare december också. Det vet man inte, säger Ralf Lundberg.

Förhoppningen är även att problemen ska upphöra helt och hållet nästa år i och med att Gällivare flygplats ska byggas om.

– Ja, förhoppningsvis. De har en tanke att bygga ut banan till nästa sommar. Den blir inte jättemycket längre, ungefär 150 meter, men däremot får man inflygningshjälpmedel från båda håll vilket hjälper.

I dag är banan 1 714 meter lång. Ralf Lundberg tycker dock att den skulle behöva förlängas till 2200 meter.

– Jag tycker att de skulle bygga ut lite till när de lika gör det. Som jag har förstått det så bygger man ut starten.

Enligt flygplatschefen är det oftast starten som är mest besvärlig.

– När flygplanet har kört två tredjedelar av banan så ska man ha en viss hastighet och har man inte det då så måste man bromsa in och stanna. Då har man bara en tredjedel kvar att stanna på. Så bromssträckan måste vara tillräckligt lång, säger Ralf Lundberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!