Dollarstores första butik var 400 kvm och öppnades strax utanför Örnsköldsvik 1999. I dag har kedjan 44 butiker runt om i Sverige och flera nya öppnar årligen. Arvidsjaur talas ofta som en ort som lever upp vintertid, men för Dollarstore så är det just våren och sommaren som är högsäsong.
– Det vill säga när skoterförarna passerar och på sommaren när turismen är igång. Vi går framåt hela tiden, vi ökar. Jag får inte prata siffror men det är i alla fall glada gubbar på mina papper, säger Anna Butler, butikschef för Dollarstore i Arvidsjaur.
Det är sju fast anställda i butiken, men sommartid ökar det till omkring 10. Personal som då har semester ej inräknat. På frågan om det någon gång är kaosartat med kunder så kommer svaret snabbt.
– När vi har kaos, det är på skärtorsdagen. Det är min stoltaste dag under alla nio år för då är vi i topp i hela kedjan. Då är det kaos här inne, kaos på ett roligt sätt, berättar Anna Butler.
Hur många kunder det handlar om får hon inte säga, men att det är betydligt fler än en vanligt är glasklart.
– Det är fem gånger mer kunder än en vanlig dag i alla fall. Och då är det nog i underkant.
Butler har sedan tidigare haft önskemål om en uppfräschning av butiken, och nu ska den bli av.
– Hela butiken ska fräschas upp, från golv till tak. Det är en miljonsatsning. En del ny inredning kommer det bli, och en del nya varor när renoveringen beräknas vara klar i juni, säger hon.
Att den här investeringen skulle göras var dock inget hon såg som självklart.
– Jag trodde inte vi skulle få det, men vi blev jätteglada här, all personal. Jag har ju tjatat ett tag nu men de bygger många nya butiker så jag tänkte att de inte skulle satsa så mycket just här, eftersom det ändå är en relativt fräsch butik, men de vill satsa på Arvidsjaur, berättar hon.
Den nu pågående upprustningen kom som en chock, men butiken har trots placering på liten ort mycket kunder.
– På helgerna kommer mycket folk utifrån, från grannkommunerna, så vi har höga köpsnitt bland våra kunder. Men sedan har vi också ortsbefolkningen som tittar in och ser vad som har hänt, ser om det kommit in något nytt. Det har vi märkt under dessa nio år, säger Butler.
Syftet med upprustningen är att det ska bli enklare för kunderna att handla, och enklare för personalen att jobba.
– Vi har också anställda som har gjort den här uppdateringen i andra butiker, och då har vi velat få det också så klart. Man blir ju intresserad av att se den nya inredningen med nytt skyltsystem och allt sådant. Som det är idag kan till exempel målerigrejer finnas på tre olika ställen, så vi har inte knutit ihop säcken riktigt så som det kommer att bli med den nya planlösningen.
För fyra år sedan blev butiken utsedd till Årets butik i koncernen, och Anna Butler utsedd till Årets butikschef. Men hon vill inte ta åt sig hela äran för den positiva utvecklingen.
– Vi har inte lika mycket konkurrens naturligtvis som på en del andra ställen, men all personal är så mån om butiken. Det är enkelt att bara berömma chefen när det går så bra, men det är verkligen alla som står bakom det här. Det märker man även nu vid ombyggnationen att alla bryr sig, det finns ett stort engagemang.
Även om snålblåst och snöfall fortfarande är något av ett faktum så kommer sommaren allt närmare, och med den även turisterna.
– Jag tycker det är jättekul att de stannar här. Ofta är ju de norska turisterna på väg någon annanstans, men nu stannar de till här och handlar, äter inne på samhället och kanske till och med stannar över en natt. Vi ligger ju i toppen bland Dollarstores alla butiker och det trots att vi har en så liten ort.