Flygplatser vill upphandla flygtrafiken i egen regi

De kommunala flygplatserna i Norrbottens och Västerbottens läns inland är inte helt nöjda med hur statens flygupphandling fungerar.Nu vill de utreda om det är möjligt för dem att via regionen själv göra kommande upphandlingar.

Ralf Lundberg, flygplatschef och vd för Arvidsjaur Flygplats AB. (Arkivbild)

Ralf Lundberg, flygplatschef och vd för Arvidsjaur Flygplats AB. (Arkivbild)

Foto: Göran Westerlund

ARVIDSJAUR2012-10-13 06:00

- Vi måste göra något, det här håller inte, säger Ralf Lundberg, flygplatschef och vd för Arvidsjaurs flygplats.

Det är Trafikverket som numera ansvarar för upphandlingen av reguljär flygtrafik på linjerna med trafikplikt, bland annat den mellan Arlanda och Arvidsjaur.

Förändring
Men sammanslutningen UFNI, Utveckling av flyg i Norrlands inland, där de kommunala flygplatserna i Norrbottens och Västerbottens läns inland ingår tillsammans med länsstyrelserna i de två länen och regionförbundet i Västerbotten vill se en förändring, helst redan till den upphandling som ska ske 2015.

Anledningen är att UFNI har konstaterat att statens flygupphandling inte fungerar tillfredsställande i alla dess delar.

Ett exempel är biljettpriserna. Vid ett möte i maj informerades flygplatserna att NextJet, som sköter trafiken, kommer att börja ta det maximala priset som upphandlingen tillåter på en merpart av biljetterna.

- De vill ha ut så mycket som möjligt, om de flyger med tjugo passagerare som betalat fullt pris eller med fyrtiofem och där många har billigare biljetter ger det samma intäkt. Andemeningen med trafikplikten och upphandlingen är att se till att regionen får de kommunikationer den behöver, men i dagsläget får man inte det om man ser till både tjänsteresor och privatresor. Det finns numera bara någon enstaka billig biljett, säger Ralf Lundberg.

Flera priskategorier
Han konstaterar att flygbolaget egentligen inte gör fel.

- Nej, utan det är upphandlingen som är orsaken.

I tidigare upphandlingar, på Rikstrafikens tid, ställdes mer detaljerade krav på operatören att hålla biljetter i flera olika priskategorier.

Nu förs diskussioner från flygplatserna, handelskammaren i Västerbotten, med flera med operatören angående biljettpriserna.

- Vi i Arvidsjaur klarar oss bättre än till exempel Hemavan i och med att det är rätt mycket tjänsteresor hit. Men vi har märkt av det, det har blivit fler Arvidsjaursbor som reser från Luleå när de ska till Stockholm, säger Ralf Lundberg.

Långsiktig lösning
UFNI vill dock se en långsiktig lösning och initierar därför en i syfte att utveckla en modell för hur statens flygupphandling kan överföras till regionen.

Det handlar bland annat om att utreda om de statliga medel som i dag finansierar flygupphandlingen kan flyttas till regionen eller ett av regionen bildat organ.

- Det här är en frukt av det som sker nu, säger Ralf Lundberg.

Enligt tidplanen ska utredningen vara slutförd i april 2013, det vill säga innan Trafikverket påbörjar sitt arbete med den upphandling som ska ske 2015.

FAKTA UFNI

I sammanslutningen UFNI, Utvecklingen av flyg i Norrlands inland, ingår flygplatserna i Pajala, Gällivare, Arvidsjaur, Lycksele, Vilhelmina, Hemavan, Storuman samt länsstyrelserna i Norrbottens län och Västerbottens län och Regionförbundet i Västerbotten.

Flygtrafiken på linjen Arvidsjaur-Arlanda bedrivs sedan i våras på kommersiell basis. Eftersom linjen omfattas av trafikplikt gäller de villkor beträffande priser, turtäthet med mera som ställdes i upphandlingen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!