- Flygvapnet flög ofta mellan Luleå och Gunnarn och rutten gick rakt ovanför vår by, berättar han.
En sommardag landade ett sjöflygplan på Missenträsket. Planet var en Norseman tillverkad av kanadensiska bolaget Noorduyn och piloten lockade byborna med turer i luftrummet mot betalning.
- Priset var tio - tolv kronor för vuxna men jag hjälpte till att rulla fram ett bensinfat och fick åka med gratis. Det var en otrolig lyckokänsla att få åka med.
Tages första flygplansmodell var gjord av balsaträ och hade gummibandsmotor.
- Planet sattes fast i en pinne som man placerade på golvet och sedan flög planet runt, runt ända tills gummibandet hade snurrat upp sig och propellern stannade. Byggsatsen beställdes från postorderfirman Strålin & Persson som gav ut en katalog, en priskurant, på den tiden, säger han.
I pensionsåldern
Det blev den första och enda byggsats som Tage Lundberg limmade ihop och det kom att ta många år innan han återigen satte sig ner och byggde flygplansmodeller.- Det var inte förrän i pensionsåldern som jag egentligen återupptog modellbyggandet. Nu tillverkar jag planen från träklabb till färdig modell, berättar han.
Militärtjänsten gjorde Lundberg som luftvärnssoldat på F 21 i Luleå. I tjänsten ingick att lära sig känna igen flygplan av olika modeller och nationaliteter.
Därefter flyttade han till Gällivare där det fanns gott om arbete för en ung byggnadssnickare. Han blev kvar där i 20 års tid och bostaden, ja den var belägen i närheten av Norrlandsflyg vars flotta delvis finns representerad i Tage Lundbergs modellsamling.
Den gamla Norseman-kärran finns naturligtvis med bland rariteterna. Planets beteckning SE-CGM är samma som på planet som landade i Missenträsk.
I samlingen finns en Seabee - flygplanet med det säregna utseendet och som användes som flygbåt bland annat av Fiskflyg i Porjus. En Cessna 185 har Tage gjort och en modell av Sikorskys helikopter S-55T finns också i samlingen. Norrlandsflyg köpte på 70-talet in två sådana helikoptrar för att möta det ökade civila transportbehovet i regionen. Bolaget hade tecknat ambulanskontrakt med Rikspolisstyrelsen och nu kunde man få in en hel sjukhussäng i helikoptern.
Studerar på plats
Tage Lundberg visar också upp ett fyrmotorigt transportflygplan, Lockheed Martin C-130 - mera känt som Hercules. Flygvapnet har flera i sin ägo, den första införskaffades år 1965.I samband med att Arvidsjaurs flygplats invigdes 1990 kunde Tage Lundberg vädra morgonluft, flygintresserad som han var. Otaliga är de resor han har gjort till flygplatsen för att studera och ta bilder av olika flygplan som landat.
Resultatet kan man se i form av en Fokker 50 lackerad i flygbolaget Skyways färger.
Och på tal om Arvidsjaurs flygplats. Tage Lundberg har också snickrat ihop en modell av flygplatsbyggnaden så som den såg ut när den invigdes för snart 16 år sedan.
Tillverkar även annat
- Tänk, då var det många som kritiserade kommunen för att de byggde alldeles för stort, men det var ju fel. Flygplatsen har ju fått bygga ut hela tiden, allt eftersom verksamheten har ökat.När Tage inte tillverkar flygplansmodeller gör han bland annat kakfat och souvenirer i form av små lappkåtor.
Vad nästa träklabb ska förvandlas till är nog redan bestämt.
- Jag funderar på att göra en modell av SAAB B18, det svenska tvåmotoriga bombplanet som tillverkades första gången 1944, meddelar Tage Lundberg.<\c>