- Hur stora beror på när och hur man mäter, men vi kan se höjningar på cirka 50 procent, från grundpriser på 2,50 kronor per liter vid tiden för när upphandlingen påbörjades till dagens grundpriser på 3,74 kronor per liter. Profetiorna pekar dessvärre på att bränslepriserna lär förbli på dessa högre nivåer, säger Pär-Erik Westin, avtalshandläggare på Rikstrafiken.
Delad risk
För att operatörerna ska kunna fullfölja sina åtaganden och för att resenärerna inte ska bli lidande av den kraftiga prishöjningen på bränsle beslutade Rikstrafiken i fredags att kompensera för de kostnader som inte kunde förutses när upphandlingen inleddes.- Det handlar om en delad risk, det är inte all risk som ska avlastas från operatörerna, men vi ska kunna hjälpa till att kapa eventuella toppar, säger Pär-Erik Westin.
Ersättningen ska betalas ut då det genomsnittliga grundpriset för jetbränsle överstiger tre kronor per liter och kan inte utgå för mer än skillnaden mellan tre kronor och det genomsnittliga grundpriset. För sträckan Sveg-Arlanda gäller grundpriset fyra kronor per liter.
Rikstrafiken ska nu träffa tillläggsavtal med Skyways, Nordkalottflyg och Next Jet AB, de tre operatörer som trafikerar de upphandlade flyglinjerna.
Frågan om tilläggsersättning ska sedan prövas av Rikstrafiken kvartalsvis och efter en ekonomisk rimlighetsbedömning. Beslutet gäller avtalstiden ut, till och med oktober 2008.