Flyger utan statligt stöd

Trafikverket har beslutat att avbryta den pågående upphandlingen av flygtrafiken på linjen Arvidsjaur - Arlanda.Detta sedan Nextjet meddelat att det avser att trafikera linjen på kommersiell basis, utan statligt stöd.

Arvidsjaurs flygplats kommer från och med i sommar att trafikeras på kommersiella grunder.

Arvidsjaurs flygplats kommer från och med i sommar att trafikeras på kommersiella grunder.

Foto:

ARVIDSJAUR2012-02-07 06:00

Just nu pågår upphandling av flygtrafiken mellan Arlanda och fem flygplatser i Norrlands inland. Linjen Arlanda-Arvidsjaur var en av dessa.

Nu har Trafikverket beslutat att avbryta anbudsförfarandet på linjen till Arvidsjaur.

Anledningen är att Nextjet, det flygbolag som för närvarande trafikerar linjen Arlanda-Arvidsjaur, nyligen meddelat Trafikverket att det från och med 3 juni 2012 ska trafikera linjen utan att erhålla någon ekonomisk ersättning från staten.

Och i det läget får Trafikverket, enligt bestämmelserna, inte göra någon upphandling.

- Om linjen ska flygas kommersiellt får vi inte upphandla den, då får staten inte gå in med stöd Anna Fürst, avtalshandläggare hos Trafikverket, till Nyheter i Norr.

Allmän trafikplikt
Eftersom flyglinjen Arvidsjaur-Arlanda omfattas av allmän trafikplikt är det en rad krav som ställs på Nextjet för hur trafiken ska utföras.

- Den som gör en kommersiell anmälan förbinder sig att flyga precis efter trafikplikten. Man kan inte göra något annat, säger Anna Fürst.

Flygtrafiken mellan Arvidsjaur och Arlanda fortsätter i den upphandlade versionen till och med den 2 juni i år, då nuvarande avtalsperiod upphör.

Nextjets beslut att flyga kommersiellt gäller enbart linjen Arvidsjaur - Arlanda. Trafikverket fortsätter därför den pågående upphandlingen av de övriga linjerna, mellan Arlanda och destinationerna Lycksele, Gällivare, Hemavan och Vilhelmina.

FAKTA Trafikplikt för linjen Arvids-jaur-Stockholm/Arlanda

Minst 52 000 flygstolar ska erbjudas tur och retur per kalenderår.

Minst 1 226 enkelturer ska produceras per kalenderår.

Minst två dubbelturer ska produceras dagligen helgfri måndag-fredag i enlighet med tidtabell.

Minst en dubbeltur ska produceras söndag och helgdag som infaller på veckodag i enlighet med tidtabell.

Minst en ytterligare dubbeltur ska produceras per vecka.

Utbudet får anpassas till efterfrågan på veckobasis i samråd med kommunen och efter godkännande av Trafikverket.

En mellanlandning får ske.

Den genomsnittliga biljettintäkten får inte överstiga 1 350 kronor per enkeltur.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om