Fly Lapland i konkurs

Flygsatsningen AG Travel/Fly Lapland mellan Gällivare, Arvidsjaur och Arlanda gick inte ihop. På måndagen lämnades en konkursansökan in till Luleå tingsrätt.

Fly Lapland har gått i konkurs. Men resenärerna ska inte drabbas eftersom Trafikverket tillsammans med Nextjet övertar trafiken omedelbart. (Arkivbild)

Fly Lapland har gått i konkurs. Men resenärerna ska inte drabbas eftersom Trafikverket tillsammans med Nextjet övertar trafiken omedelbart. (Arkivbild)

Foto: Sofie Abrahamsson

ARVIDSJAUR2016-08-29 12:00

För ett år sedan aviserades att ett nytt virtuellt flygbolag var i görningen. Tillsammans skulle tio entrepenörer i Gällivare, Arjeplog och Arvidsjaur fixa flyget under namnet AG Travel, som sedan marknadsförts under namnet Fly Lapland. Detta gjordes för att kunna styra tabellen och behovet, men nu, mindre än ett år senare, har satsningen stoppats.

– Vi trodde vi skulle lösa det men tyvärr. Vi hade inte uthålligheten ekonomiskt. Om vi hade orkat i ett och ett halvt år till så hade vi fått snurr på ekonomin, men – vi orkade inte, säger AG Travels styrelseordförande Inger Junkka till NSD.

Satsningen har haft motgångar. Initialt var tanken att Estonian air skulle trafikera sträckan å Fly Laplands vägnar, men då Estonian air låg under konkurshot ändrades den operativa aktören till Nextjet, som sedan innan trafikerat sträckan under flera år. Det var problem att få tag i jetplan, och i december ansökte man om 1,5 miljoner i bidrag vardera från Arvidsjaur respektive Gällivare kommun. Något som båda kommunerna sa ja till.

Den 2 juni i år beslutade landstingsstyrelsen att stötta flyglinjens marknadsföring med upp till 2 miljoner kronor.

– Den här linjen går som tåget mellan januari till början av maj, men sedan dalar antalet resenärer under sommaren. Gällivare har en ganska jämn struktur med cirka 4 500 resenärer per månad, men i Arvidsjaur är toppen tydlig under vintern då det är biltester, säger Junkka.

Även om flygbolaget AG Travel/Fly Lapland gått i konkurs, så kommer inte resenärerna att drabbas menar Junkka. Detta eftersom Trafikverket tillsammans med Nextjet ska överta trafiken omedelbart.

– Det här var ett försök vi gjorde. Vi har visat att det här fungerar och att det här är en framtida produkt – bara man har pengar. Jag hoppas och tror att man fortsätter även i framtiden eftersom det här var ett bra koncept – vi klarar oss inte ensamma i Gällivare och det gör inte Arvidsjaur heller, säger Junkka.

Flygkonkursen

Detta har hänt

27 augusti: Presskonferens i Gällivare. Det virtuella flygbolaget AG Travel/Fly Lapland presenteras. Operativ part ska vara Estonian Air, med start 26 oktober. Nextjet ska då lägga ner då de inte håller för konkurrerande jetplan.

Oktober: Veckan innan starten för nya flyglinjen ställs samarbetet mellan Estonian Air och AG Travel in. Detta då Estonian Air inväntar en dom som kan leda till konkurs. Med kort varsel förhandlas nytt avtal med Nextjet, som därmed blir kvar på sträckan, men de leasar jetplan från Estonian Air.

9 november: Estonian Air går i konkurs. Det leasade flygplanet dras in och nytt plan måste ordnas.

3 december: Styrelsen för Arvidsjaurs flygplats (AFAB) blir informerade om att AG Travel behöver bidrag på minst 3 miljoner för att kontraktera jetplan.

6 december: Moderbolaget Arvidsjaurs kommunföretag (AKAB) har ett extrainsatt sammanträde där de informeras om läget för AG Travel. Beslutet blir att flygplatsstyrelsen får ta beslutet kring bidrag.

6 december: Direkt efter AKABs sammanträde sammanträder AFAB. De beslutar att ge ett bidrag på 1,5 miljoner, förutsatt att Gällivare gör detsamma.

8 december: Kommunstyrelsens arbetsutskott i Gällivare beslutar att ge ett bidrag på 1,5 miljoner till AG Travel, som då sammanlagt får ett bidrag på 3 miljoner från de båda kommunerna.

15 april: Ansökan om regionala utvecklingsmedel för marknadsföring av flyglinjen skickas till Norrbottens läns landsting.

2 juni: Landstingsstyrelsen bifaller 2 000 000 kr i utvecklingsmedel.

29 augusti: Konkursansökan för AG Travel lämnas in till Luleå tingsrätt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!