Fastighetsförvaltning fortsätter i egen regi
Tre anbud kom in när Arvidsjaurs kommun begärde in uppgifter på hur mycket det skulle kosta att köpa in förvaltningen av kommunens fastigheter.Men när anbuden utvärderats visade det sig fortsatt förvaltning i egen regi är den bästa affären för kommunen.
- Det känns jätteroligt, jag är mycket imponerad av vår egen förvaltning. Det här visar också att kommunen inte ska vara rädd för att konkurrensutsätta verksamheter, säger Joachim Blomberg, Arvidsjaurs kommuns fastighetschef.
Personalen får arbetsro
Han konstaterar att personalen, ett trettiotal personer, allt från lokalvårdare till ingenjörer, i och med kommunstyrelsens beslut får arbetsro.
- Vi har jobbat i flera år med att effektivisera organisationen.
Samtidigt säger han att utvärderingen gjort honom lite bekymrad:
- Den andra kommunala förvaltningens anbud ligger så långt från vår egen kommunala förvaltnings kostnader. Jag tycker att vi borde ha varit närmare varandra i förvaltningskostnader än vad det var, nu skiljer det totalt nästan 20 miljoner kronor och det är en stor skillnad.
Upphandlingen genomfördes enligt de krav och kriterier som LOU, lagen om offentlig upphandling, ställer. Anbudsgivarna hade också möjlighet att ta del av budgeten för kommunens fastighetsförvaltning, 11,5 miljoner kronor per år eller 34,5 miljoner kronor under de tre år som upphandlingsförsöket gällde.
De tre anbuden som lämnats in kom från Arvidsjaurhem AB, Arvidsjaur (53,9 miljoner kronor), ACC Services AB, Norrköping (42,9 miljoner kronor) samt Riksbyggen Ekonomiska förening, Luleå, 38,4 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!