Farliga isar i inlandet – flera olyckstillbud

"Det är extremt svaga isar och myrarna är lika dåliga", säger Jennie Granberg som fick hjälpa ungdomar som kört fast med skoter.

Extremt svaga isar och övermod får Jennie Granberg i Pjesker att oroas över att allvarliga olyckor kan inträffa. "Ett skoterspår på en is betyder inte att det är säkert att köra där".

Extremt svaga isar och övermod får Jennie Granberg i Pjesker att oroas över att allvarliga olyckor kan inträffa. "Ett skoterspår på en is betyder inte att det är säkert att köra där".

Foto: Privat

Arvidsjaur2020-12-27 17:00

I vanliga fall kan isarna vara flera decimeter tjockare inåt landet, men så är inte fallet i år.

Jennie Granberg i Pjesker berättar att skoterekipage från kusten, ofta ungdomar, varje år kommer för att köra i området där det är betydligt mer snö. Nu oroas hon över att övermod och okunskap kan sluta i katastrof.

– Vi ser att flera skoterekipage är här för att köra, de tycker att det är roligt vilket jag förstår. Det är dock extremt svaga isar och myrarna är lika dåliga, säger hon och fortsätter:

– På lördagen hjälpte vi några ungdomar som kört fast på en blötmyr och suttit där ett par timmar, de var helt slut. Jag skulle önska att de som kör är försiktiga. De är inte odödliga och ett skoterspår på en is betyder inte att det är säkert att köra där.

Enligt Jennie Granberg inträffade en allvarlig incident förra helgen i grannbyn Gråträsk.

– En skoter gick genom isen 100 meter ut på sjön. De fick upp skotern genom att göra en isränna in mot land. 

Enligt Michael Degerman, insatsledare vid räddningstjänsten i Arvidsjaur, är det ovanligt att isarna är så här pass dåliga. Hittills har de inte behövt göra någon insats, men han har fått rapporter om flera olyckstillbud.

– Jag vet en erfaren skoterförare som körde ut på en sjö där isen var två decimeter närmare land. 60–70 meter ut så sjönk plötsligt skotern, där var isen tre centimeter. Han hann hoppa av och isen höll att gå på, säger han och uppmanar att inte köra ensam, ha isdubbar, flytoveraller och linor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!