Det känner alla hennes ekonomielever redan till, de som fått vara med att driva så kallade UF-företag under ett läsår.
UF står för Ung Företagsamhet, som är en organisation vars syfte är att ge unga människor en ökad tro på sin egen företagsamhet.
I Norrbotten har verksamheten funnits sedan årsskiftet 1992/1993. Och gissa var i länet det började.
- De ringde från länsstyrelsen till skolan och pratade med vår rektor, som då var Kenneth Eklund, om Ung Företagsamhet. Kenneth har alltid månat om företagsamhet och han visste att jag inte är rädd för att hoppa in på nya saker. Dagen efter kom de från länsstyrelsen och presenterade det här för oss. En vecka senare var vi i gång med skolans första UF-företag. Och hakorna föll ned på länsstyrelsefolket när de fick veta att vi kommit igång så snabbt!
Affärside
I ett UF-företag får ungdomarna själva ta fram en affärside och starta, driva och slutligen avveckla sitt företag. Sandbackaskolans första UF-are tillverkade skoterbälten och ramar, minns Ewa.Andra året blev Sandbackaskolan rikskänt tack vare ett av sina UF-företag.
- Då hade vi ju älgskitsföretaget, det som kom på andra plats i Sverige i grenen företagspresentation på UF-mässan. En riktig rivstart!
Älgskitsföretaget hette Northern Shit och tillverkade smycken av torkad - just det - älgskit. En succe.
Sedan dess har en rad UF-företag varje läsår startats, drivits och avvecklats på Sandbackaskolan. Alla elever i trean på samhällsprogrammets ekonomiska linje har UF-företagande på schemat. Men också skolans andra elever får chansen, alla lärare på skolan har fått gå UF-grundutbildningen, och det har funnits och kommer att finnas UF-företag från program på skolan.
Hur många UF-företag som funnits på skolan har Ewa för länge sedan tappat räkningen på.
- Det vågar jag inte svara på, säger hon, men tar fram miniräknaren och knappar in några siffror.
- Ett femtiotal är det säkert, säger hon efter en stund.
- Minst. Ett år hade vi femton olika UF-företag på skolan.
Sandbackaskolan har inte gjort någon uppföljning av hur det gått för UF-eleverna.
- Men ekonomerna brukar få jobb. Jag vet inte hur många av mina före detta elever som jag har sett arbeta på affärerna här i Arvidsjaur. De finns överallt. Och man vet från UF:s undersökningar av företagare som fyllt 29 år att det är betydligt fler UF-are som startar företag än de som inte haft UF-företag.
På anslagstavlan hänger en utskrift av ett e-brev som Ewa fått av en före detta elev, som nu studerar vidare och vid sidan av studierna driver två företag.
Ewa Forslund säger att skolan har halkat efter och pekar på att företagsamhet måste främjas på alla stadier, från förskola till högskola.
- Och det är inte bara i Sverige som vi har haft svårt att komma ur den gamla skolan. Det är därför det nu finns många EU-projekt i gång för att öppna upp skolan. Skolan ska ju leverera de personer som samhället behöver, och här är UF ett suveränt koncept.
Bollplank
Att vara UF-lärare innebär att ge eleverna initiativ och frihet.- Det kan vara svårt att vara UF-lärare, eftersom man måste låta eleverna jobba och ta besluten. Rollen som UF-lärare är mer att vara bollplank, att coacha dem.
Jag kommer ihåg en anekdot som Ewa berättade i samband med ett UF-reportage jag gjorde för många år sedan.
Den om eleverna som hade pratat med företagare och andra i Arvidsjaur för att få in kapital i sitt UF-företag. Nu satt de och skrev brev till investerarna. Ewa upptäckte, när brevet skulle skickas, att eleverna glömt att informera om det bankgironummer på vilket pengarna skulle sättas in. Men hon ingrep inte.
- Eleverna måste tillåtas att göra misstag, men man ska också ge dem mod när det behövs för att komma igen.
Sandbackaskolan lär komma att producera fler entreprenörer. För kommunstyrelsen har nyligen, efter en ide från Företagarna, gett skolans rektor i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en gymnasial entreprenörsutbildning kan ske ut och hur en sådan ska finansieras.
- Till höstterminen 2007 kan vi nog vara i gång, tror Ewa.