Erfaren flygpsykolog: Kritik mycket märklig
Koncentrationsförmåga, simultankapacitet och förmåga att hantera stress. Det är några av färdigheterna som en blivande pilot måste besitta enligt flygpsykolog Margareta Skyllberg. - De här ungdomarna får ett väldigt stort ansvar, säger hon.
- Det är för att se om de har den kapacitet som krävs om något speciellt skulle inträffa. Det handlar också om mognad. Det är ett stort ansvar och då får man tänka på att det här är ungdomar som inte ens är gamla nog att ta körkort, säger hon.
Pressat läge
Logiskt tänkande, förmåga att tänka tredimensionellt, simultankapacitet och förmåga att hantera siffror är några av färdigheterna som prövas. Frågan är också hur de sökande agerar i ett pressat läge.
- Det kan hända saker uppe i luften då den här enskilda individen måste klara ut en väldigt knepig situation, säger Margareta Skyllberg som tycker att Skolverkets kritik mot Sandbackaskolan är väldigt märklig.
Får räkna med tester
Hon berättar att psykologtest tidigare var obligatoriskt för piloter som flög trafikflyg.
- Det var ett krav från Luftfartsstyrelsen från början av 80-talet fram till 1994. När vi gick med i EU togs det bort.
De flesta flygbolag och etablerade flygskolor har ändå psykologtester vid antagningar och anställningar enligt Margareta Skyllberg.
- Det är inte så att du får anställning på ett flygbolag bara för att du har certifikat eller bra betyg. Som pilot får man räkna med att då och då genomgå sådana här tester, säger hon.
Nej inte alltid nej
Hon påpekar också att ungdomarna som söker till Sandbackaskolan har framtiden för sig. Även om de inte anses lämpliga vid antagningen så kan läget ha förändrats om några år.
- Vi säger till alla som inte kommer vidare att ett nej från oss behöver inte betyda att man inte kan bli pilot.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!