Elitseriepedagogiken startade efter jul. Bland barnen, som är i åldern två till och med fem år, finns det intresse för elitserieishockeyn så till den grad att personalen bestämde sig för att använda sig av det i lärandet.
Förskolelärarna Helen Renberg och Margareta Westermark berättar att resultatet blev mycket lyckat:
- Temat är frivilligt, men alla sexton barn är med. De är så intresserade, både tjejer och killar, de pratar hockey och frågar när vi ska ha samling igen.
Samlingarna, med elitserien som tema, hålls i avdelningens målarrum som numera blivit elitserierummet.
Klubbarnas låtar
På väggen där finns tabellen och barnens målningar, inspirerade av klubbarnas logotyper, uppsatta. Intill tabellen finns en Sverigekarta där elitserielagens hemorter är markerade.
Från cd-spelaren hörs de tolv klubbarnas respektive låtar och den svenska nationalsången.
Genom att följa elitserien i ishockey tillämpar förskolan läroplanens skrivningar om allt från matematik till musik och färg och form, liksom Stortorgets förskolas huvudmål - respekt.
- Det är okej att till exempel säga att jag har en snygg Skellefteåmössa, men man får inte säga något som gör att någon blir ledsen, säger Helen.
Resultat
Ishockeytemat har gett både väntade och oväntade resultat. Matematikmomentet, att barnen skulle hjälpa till att räkna poäng efter matcherna, hade personalen i tankarna när projektet inleddes. Men att barnen börjat intressera sig för symboler och hur långt det är och hur man reser mellan Luleå och Växjö var inte lika väntat.
- Barnen har nog lärt sig att vi bor i ett avlångt land, säger Margareta.
- De har kommit med så mycket mer, och hela tiden är det nya frågor så det gäller för oss att vara alerta. Och har vi inte svaren så tar vi reda på dem tillsammans med barnen, säger Helen.
Nu stundar slutspel och barnen på Stortorgets avdelning ett fortsätter följa utvecklingen.
Vilket lag som vinner slutspelet?
- Luleå! säger några av barnen.
- Skellefteå! säger några andra.
Oavsett vilket lag som till slut blir svenska mästare så ska det uppmärksammas på något sätt i förskolan. Kanske med ett tårtkalas?