Varför har det blivit så här?
– Flera faktorer påverkar men den största anledningen är den kraftiga motvind som varit. Det är också kopplat till att vi på den här sträckan tvingats flyga med det flygplan som egentligen har sämst lastkapacitet, på grund av underhåll av annat plan. Så det är en olycklig kombination.
Ingen information om bagagen gavs varken på Arlanda eller ombord på planet. Varför det?
– Det kan jag inte riktigt svara på. Där kunde vi säkert ha varit bättre på att informera.
Postkodlotteriet säger att de frågade i gaten innan de klev på planet och fick till svar att bagaget skulle hänga med?
– Det är ny information för mig, det får jag ta med vidare till vår underleverantör som sköter den biten. Det är ju beklagligt att man får det svaret när så inte är fallet.
Får man som kund vad man betalar för när det blir så här?
– Nej det är klart att man inte säga det. Man får inte vad man betalar för fullt ut och jag förstår att man blir besviken.
Vad kan man som kund göra om man är missnöjd?
– Man kan få kompensation av sitt flygbolag beroende på hur sent bagaget blir. Sedan kan man även vända sig direkt till oss och reklamera delar av resan.
Vad görs för att undvika detta framöver?
– Vi om slingningen så vi flyger på ett annat sätt som förhoppningsvis kommer att gynna oss, sedan har vi lite planer på att byta ut flygplanskroppen vad gäller den här typen, och även eventuellt hyra in ett annat flygbolag under vintern och hyra in kapacitet. Inget av det är klart, men det lutar ditåt.