Delad uppfattning om nya Storgatan i Arvidsjaur

I slutet av september är det två år sedan man invigde den nya Storgatan i Arvidsjaur. Många är fortfarande negativa till projektet, medan andra menar att det handlar om säkerhet.

"Vår devis när vi arbetade med utformningen av Storgatan i Arvidsjaur var. En gata för alla", säger Kristina Björling Francki på Trafikverket.

"Vår devis när vi arbetade med utformningen av Storgatan i Arvidsjaur var. En gata för alla", säger Kristina Björling Francki på Trafikverket.

Foto: KLARA BÖRJESON

ARVIDSJAUR2011-08-31 06:00

Den 21 september 2009 invigdes den nya Storgatan i Arvidsjaur. Från att ha varit en bred väg med parkeringsmöjligheter och en avdelande refug blev det en smalare bilväg med breda trottoarer, cykelbanor och parkeringar på var sida. Fortfarande hörs besvikna röster om hur resultatet blev; vägen är för smal, det är svårt att komma ur bilen när man parkerat och stora tunga fordon kan inte ta sig runt i rondellerna. Heikki Kairento som är chef på tekniska förvaltningen förstår inte kritiken.

- Vägen är ju byggd smal för att den ska dra ner hastigheterna. Storgatan var tidigare en olycksdrabbad väg så vi fick pengar för att den skulle göras säkrare. Och den har blivit säkrare, säger han.

Trafiksäkert
De björkar, uteserveringar och promenadvändliga trottoarerna som uppskattas på sommaren blir enligt Bengt Andersson till problem på vintern. Han är den som plogar Storgatan.

- Problemet är inte själva plogningen, utan att det inte finns någonstans att lägga snön längre. Tidigare kunde vi dumpa den på mittenrefugen. Nu måste jag försöka att lägga den mellan björkarna och gatubelysningen utan att något tar skada.

Kristina Björling Francki på Trafikverket menar att allt är enligt plan och att projektet syftar till att värna om de oskyddade trafikanternas säkerhet.

- Man får helt enkelt köra bort snön lite oftare, menar hon. Alla mått är inom ramen för vårt regelverk. Projektet är inte bara till för att det ska bli fint, utan för att det ska bli trafiksäkert. Det får man med lägre hastigheter, säger Kristina Björling Francki.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om