Bristande koll på kommunens kontokort

Det brister i Arvidsjaurs kommuns regler, styrning och kontroll av hanteringen av de kontokorten.I några fall finns kort utfärdade till personer som slutat sina anställningar hos kommunen för mer än för mer än tio år sedan.

Arvidsjaurs kommun har för närvarande totalt 175 aktiva betalkort hos Coop. En fjärdedel av dessa kort tillhör personer som inte längre är anställda hos kommunen. Revisorerna bedömer kommunens rutiner för kontroll av utfärdade Coop-kort som inte tillförlitlig.

Arvidsjaurs kommun har för närvarande totalt 175 aktiva betalkort hos Coop. En fjärdedel av dessa kort tillhör personer som inte längre är anställda hos kommunen. Revisorerna bedömer kommunens rutiner för kontroll av utfärdade Coop-kort som inte tillförlitlig.

Foto: Göran Westerlund

ARVIDSJAUR2014-04-11 19:52

Arvidsjaurs kommuns förtroendevalda revisorer gav PwC:s certifierade kommunala revisor Bo Rehnberg i uppdrag att granska hur kontokorten hanteras inom kommunen. I onsdags nådde den färdiga rapporten kommunkansliet.

I rapporten dras slutsatsen att hanteringen av kontokorten varken sker på ett ändamålsenligt sätt eller med tillräcklig intern kontroll.

– Så länge korten inte missbrukas har det ingen betydelse. Men risken finns alltid att det kan ske när man har ingen kontroll, att det finns någon som utnyttjar detta, säger Roger Lundberg, ordförande för kommunens förtroendevalda revisorer.

Inte granskat

Han säger att revisionen inte har granskat vad som köpts med kommunens kort:

– Det här var steg ett och man kan förvänta sig att kommen ser att den ska ta nästa steg själv och se över till exempel hur attesteringen sker.

Granskningen visar bland annat att det inte på politisk nivå har fastställts regler och anvisningar för kontokort inom kommunal verksamhet och att kommunen på central nivå saknar en samlad bild när det gäller förekomsten av kommunala kontokort.

Den översiktliga inventering som gjorts med anledning av revisorernas granskning visar att det finns många kort. Väldigt många till och med.

Antalet kort uppgår till mer än 300 stycken, att jämföra med att cirka 750 personer är anställda i kommunen.

Revisorerna uppmanar i sin rapport kommunen att göra en samlad utredning om omfattningen av kommunala inköp genom kontokort, referensnummer och liknande. Utifrån denna utredning bör kommunen formulera en strategi vad gäller förekomsten av kontokort i verksamheten. Kommunstyrelsen uppmanas att ta fram ett övergripande regelverk för kontokort inom kommunal verksamhet.

Huvuddelen av kommunens kontokort är knutna till inköp på Coop. Där har kommunen totalt 175 aktiva betalkort.

Men för vart fjärde av dessa Coop-kort anges en person som inte längre är anställd hos kommunen som referens och det kan inte verifieras att samtliga dessa kort är återlämnade till kommunen.

I några av fallen upphörde anställningarna för mer än tio år sedan.

Fakta Här finns korten

Çoop – 175 stycken (Barn- och utbildningsnämnden 83, socialnämnden 49, kommunstyrelsen 42, miljö-, bygg- och hälsoskyddsnämnden 1).

Ica – Referensnummer som är knutna till specifik kommunal verksamhet, referensnumret har samma funktion som ett betalkort. Kommunen har ingen samlad bild över hur många dessa är.

OKQ8 – Ett 80-tal kontokort.

Statoil – ett 40-tal kontokort.

Skelleftebränslen – 7 kontokort.

First Card/Master Card – Två kreditkort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!