Bilbranschen laddar för teknikskifte

Kontakter knyts, kunskap och erfarenheter delas.Det pratas vätgas och batterier, bilar och biltestning.Det handlar om SATS, Swedish Automotive Testing Seminar, det årliga biltestseminariet i Arvidsjaur.

Lars Holmqvist från Kreab Gavin Anderson berättade om den globala bilindustrin och dess framtida utmaningar när han på onsdagen föreläste vid biltestseminariet i Arvidsjaur.

Lars Holmqvist från Kreab Gavin Anderson berättade om den globala bilindustrin och dess framtida utmaningar när han på onsdagen föreläste vid biltestseminariet i Arvidsjaur.

Foto: GÖRAN WESTERLUND

ARVIDSJAUR2014-02-05 18:14

Ett sextiotal personer – forskare och branschfolk och andra som har intressen av biltestverksamheten – deltog i årets upplaga av seminariet.

De fick bland annat höra Lars Holmqvist, tidigare ordförande i Clepa, den europeiska underleverantörsföreningen, berätta om sin syn på framtiden för den globala bilindustrin och det teknikskifte som kommer att ske:

– År 2025 kommer bilar med förbränningsmotorer att vara sällsynta.

Han siade om de utmaningar som väntar för bilindustrin i Europa när kinesiska biltillverkare börjar sälja sina fordon på den europeiska marknaden men såg också möjligheter i form av forskning och utveckling, ny teknik och attraktiva produkter från Europa.

– Kina, Ryssland och Indien har smak för preiumbilar, sa Lars Holmqvist och räknade upp märken som till exempel Aston Martin, Ferrari, BMW och Rolls Royce.

Vid seminariet presenterade Peter Jarnevik AstaZero, Active Saftety Test Area, en fordonstestanläggning som i år kommer att invigas i Hedared i Borås kommun.

Han säger att anläggningen inte ska ses som en konkurrent till vintertestningen i norra Sverige.

– Nej, se oss hellre som komplement. Vi vill vara världens bästa test plats för avancerad fordonssäkerhet, man kan till exempel tänka sig att vinterprovning av aktiva säkerhetssystem sker här uppe. Vi har båda också behov av att bygga upp affärsmodeller och vi kan samarbeta om hur man arbetar med utrustning och programmering av utrustning.

Peter Jeppsson, centrumföreståndare på forskningscentret CASTT vid Luleå tekniska universitet, berättar att seminariet har hållits i Arvidsjaur varje testsäsong sedan 2008.

– Seminariet är lätt att få till stånd, folk är med på det och de ser vinster med att vara på plats och träffas.

Det är CASTT, Centrum för bilsystemteknik och testning, som arrangerar seminariet tillsammans med testföretagens organisation SPGA, Swedish Proving Ground Association, och Test Site Sweden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!