- Bränsleskatten är orosmoment som funnits där i horisonten. Men om det här stämmer och förslaget går igenom är det inte alls bra, säger han.
Enligt finansdepartementets beräkningar kommer beskattning av flygbensin att innebära en kostnad på ytterligare cirka 200 kronor per timme utöver de cirka 900 kronor timmen som det i dag kostar att ett hyra ett vanligt klubbflygplan med två till fyra säten.
En kostnadsfördyring med 200 kronor per flygtimme slår hårt mot Sandbackaskolans flygutbildning.
Varje elev ska göra 150 flygtimmar under sina två år på flygarutbildningen. Bränsleskatten fördyrar dessa flygtimmar med cirka 30 000 kronor. Per elev.
- Och vi har ett hundra elever på flygutbildningen, säger Lars Hagnelius.
- Det drabbar ju i och för sig alla, men det är ju ingen tröst, säger Lars Hagnelius.
Går förslaget igenom kommer det också att märkas i landets flygklubbar.
- Det blir dyrare att flyga, en kostnadsökning på cirka femton procent är enbart negativt, säger Ulf Levander som är verksam i båda de två flygklubbarna som finns i Arvidsjaur, dels Arvids-jaursbygdens flygklubb, dels sjöflyginriktade Arvidsjaurs flygsällskap.
- För klubbarna gäller det nu att leta alternativ som gör att man kan fortsätta flyga i samma omfattning utan att det blir dyrare. Och vi jobbar för fullt och är på god väg att hitta sådana alternativ. Alltså flygmaskiner som är mindre, som har mindre motorer och som drar mindre bränsle.
Förslaget i regeringens promemoria innebär att flygbensin från och med 1 juli 2008 kommer att beskattas oavsett om det används för privat eller kommersiellt ändamål. Flygfotogen kommer enligt förslaget dock enbart att beskattas när det används i privat bruk.
För att förhindra att stora obeskattade lager av flygbränsle ska byggas upp vill regeringen också införa en särskild lagerskatt på andra flygbränslen än flygfotogen som finns i lager den 1 juli.