– Kul. Dels hamnar Arvidsjaur på kartan, trots att det är ett litet gymnasium här och det inte har någon spetsutbildning i fysik eller liknande kan man göra sådana här saker, dels blir det en upplevelse. Det visar också att om man sätter sig ned och läser tillräckligt dedikerat så blir det bra i slutändan. Jag har alltid haft lätt för att lära och i kombination med lite tjurskallighet…
Deltid som lärare
Anton berättar att han redan klarat det mesta av sin gymnasieutbildning. Han till och med arbetar deltid som lärare på Sandbackaskolan där han alltså själv är elev.
– I höstas började jag som vikarie på Fridhemsskolan någon lektion då och då. Nu undervisar jag naturettorna här på Sandbackaskolan i matematik.
För ett år sedan fick han tips om sommarforskarskolan Rays som riktar sig till elever som läser andra året på gymnasiet. Han sökte och blev antagen.
– De 21 mest ambitiösa och mest duktiga gymnasieeleverna i Sverige antas till ett fyra veckor långt program i Stockholm där man får forska och studera vetenskaplig metodik. Jag hamnade på KTH, på kvantoptiska institutionen, och fick under fyra veckor forska kring hur lasrar beter sig och interagerar i materia. Det gick jättebra, det var fyra spännande veckor och min handledare docent Katia Gallo sa att jag var välkommen tillbaka om jag ville fortsätta.
Stipendier
Anton ville gärna återvända. Han höll kontakt med sin handledare, han sökte och fick stipendier från Rotary i Arvidsjaur och från Norrbottens läns arbetarstugor och fick ledigt från från gymnasiestudierna för att under tre och en halv vecka nu i vinter forska på heltid på KTH.
Resultatet av den forskningen är arbetet ”Modelling of Two Simultaneous Three Wave Mixing Processes in Nonlinear Optical Crystals”. Utan att gå in på detaljerna kan vi säga att det har med lasrar att göra, om hur ljusvågor kan fås att på ett förutbestämt sätt interagera med varandra i till exempel kristaller och hur kristaller ska konstrueras för att få interaktionen att fungera.
–En typ av praktisk tillämpning är i gröna lasrar där infrarött ljus omvandlas till grönt ljus i en kristall genom en process liknande den jag studerat.
Anton ställde upp med sitt arbete i Unga Forskares tävling och vann första pris i den regionala tävlingen och fick därav en plats i den nationella finalen tillsammans med 90 andra gymnasieelever.
Juryn imponerades
– Där ställde vi ut våra arbeten i två dagar. Andra dagen fick vi träffa en jury bestående av forskare och professorer.
Juryn imponerades av Antons arbete och belönade honom med stipendiet till MIT och det sex veckor långa forskarprogrammet Research Science Institute där 70 elever från hela världen deltar.
”Bidraget har en avsevärd akademisk höjd och utförandet har ställt stora krav på kunskap om avancerade koncept” lyder juryns motivering.
– Man får önska vad man vill forska kring på forskarprogrammet. Ett önskemål som jag har är att fortsätta inom samma område som det jag gjort mitt arbete på. Ett annat önskemål är att forska inom teoretisk astrofysik.
Det är inte enbart matematik, fysik, lasrar och forskning som intresserar Anton. Han är också ishockeydomare.
Målvakt
– Jag har spelat ishockey i elva år, jag var målvakt. För två år sedan kände jag att jag ville prioritera skolan framför att spela med A-laget. Men hockey är alltid kul så jag gick distriktsdomarutbildningen och kan på så sätt fortfarande vara nära sporten.
Framtidsplanerna? Anton ska studera vidare men vad är han ännu inte på det klara med.
– Det mesta är intressant, inte bara fysik och matematik utan även kemi och biologi. Kanske blir det en civilingenjörsutbildning i teknisk fysik eller i medicinsk teknik.